'Rekenen en taal zijn belangrijk voor het bepalen van niveau en talent, kennis haal je nog in'
- Nieuws
- 'Rekenen en taal zijn belangrijk voor het bepalen van niveau en talent, kennis haal je nog in'
In de doorstroomtoets van groep 8 worden vanaf volgend jaar geen vragen meer over aardrijkskunde, biologie en geschiedenis gesteld. Volgens onderwijshistoricus Pieter Slaman is het voordeel van focussen op rekenen en taal in plaats van kennisvakken, dat je kinderen écht toetst op niveau en minder op kennis. Dat zegt hij bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Vaardigheden
Vooral kinderen uit gezinnen met een sociaaleconomische achterstand krijgen zo een eerlijke kans. Zij lopen volgens Slaman namelijk het risico om laag te scoren op kennisvakken omdat ze dit niet altijd van huis uit meekrijgen.
Volgens Slaman is het belangrijk om 11-jarigen in groep 8 in te delen op het juiste schoolniveau en de focus op taal- en rekenvaardigheid geeft daar goed inzicht in. Daarbij is het volgens hem gemakkelijker om later kennis in te halen, dan terug te komen op het juiste niveau als je te laag bent ingedeeld.
Wel onderwijs
En dat er niet getoetst wordt op deze vakken bij de doorstroomtoets (voorheen de CITO-eindtoets) wil niet zeggen dat het helemaal geen geschiedenis- of aardrijkskundig onderwijs gegeven wordt, zegt Patrick van den Hoorn.
Hij is directeur van een basisschool in Ermelo en bij hem op school worden die vakken niet meer getoetst. "Ik stoorde me aan het idee dat er deze vakken al in de eindejaarstoetsen zaten. Het is wel vast onderdeel van het lesaanbod, maar om tot een schooladvies te komen gebruiken wij het niet."
'Enige meetmoment'
Marjan de Groot-Reuvekamp is voorzitter van de vakorganisatie voor geschiedenisdocenten. Zij vindt het een slechte ontwikkeling omdat deze toets het enige meetmoment was dat ze hadden. Het is volgens haar belangrijk om landelijk te toetsen zodat je kunt zien of de leerdoelen gehaald worden en het belangrijk is voor een constante kwaliteit.
Daarbij is ze bang dat het gebrek aan toetsing zal leiden tot minder aandacht voor deze vakken in het onderwijs. "En juist kinderen met een achterstand gun ik deze kennis." Het liefst ziet ze dat scholen terug gaan naar de CITO-toets. "Die heeft jarenlange ervaring met deze toetsen."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!