Weerstand tegen het kerstpakket: 'Schept een band onder medewerkers'
- Nieuws
- Weerstand tegen het kerstpakket: 'Schept een band onder medewerkers'
In de weken voor kerst ontvangen veel medewerkers een kerstpakket. Ieder jaar is er weer veel te doen rondom het cadeau van de werkgevers. Zo zijn sommigen teleurgesteld over de vervanging van het traditionele pakket door een cadeaukaart en zetten anderen hun pannenkoekenset op Marktplaats. Maar is het oké om een gegeven paard zo in de bek te kijken? "Het is een standaard geworden om iets te geven, maar de weerstand tegen het kerstpakket schept ook een band onder medewerkers", zegt Consumentenpsycholoog Patrick Wessels bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
"Je kan er de klok gelijk op zetten en er wordt over geschreven", zegt Karen Eshuis, voormalig adjunct-hoofdredacteur bij het AD. "Het kerstpakket is iets dat ieder jaar terug komt, een onderwerp om van te smullen." Zo schreven voormalige collega's van Eshuis over de commotie dit jaar rondom het kerstgeschenk van het UMC Utrecht.
Spraakmakend en verbindend
"Het was de bedoeling dat het een verbindend cadeau zou zijn. Nou, dat is gelukt", zegt Joost Ravoo, directeur communicatie van het UMC Utrecht. Ravoo is een van de bedenkers van het meest spraakmakende cadeau van Nederland. Alle 12,5 duizend medewerkers van het UMC ontvingen een pannenkoekenset en daar was veel om te doen. Ravoo vertelt dat het belangrijk was dat iedereen hetzelfde cadeau kreeg. "Een twintig- of dertigtal medewerkers vond het maar niks en liet dit via het Intranet weten. Dat pikte het AD op", zegt Ravoo. "Nu heeft dit juist tot extra verbinding geleid met medewerkers die op de afdeling samen pannenkoeken zijn gaan bakken en daar filmpjes van delen."
Een PostNL-medewerker liet weten dat hij blijer met het pannenkoekpakket zou zijn geweest dan de cadeaukaart van 25,- euro die hijzelf ontving. "En daar werk je dan door weer en wind voor, dag in dag uit, met je eigen fiets. Geef dan een bedrag waarmee je echt iets van waarde uit kan zoeken." De medewerker stelt dat een fout gekozen kerstpakket best wel eens de druppel zou kunnen zijn wanneer je je al ondergewaardeerd voelt bij een bedrijf.
Worsteling
"Je moet ermee verrassen, maar het moet ook nog eens in de smaak vallen", zegt Consumentenpsycholoog Patrick Wessels. "Dat is een lastige balans."
Jacqueline Roest, van Makro Kerstpakketten, is onder andere verantwoordelijk voor de marketing van een van de grootspelers binnen de kerstpakketten-business. Zij ziet de worsteling tussen werkgevers en de kerstgeschenken in de praktijk. "Het is lastig om een cadeau uit te zoeken dat iedereen leuk vindt, maar ook een blijk van waardering uitstraalt." Roest adviseert daarom aan werkgevers om een breed thema te kiezen en daar een duurzaam cadeau bij te zoeken. "Iets waar iemand echt wat aan heeft." Ook raadt Roest aan om er een persoonlijk kaartje bij te voegen. "Maak van dat uitgiftemoment iets waardoor werknemers zich gezien voelen."
De standaard
Consumentenpsycholoog Wessels is het hiermee eens. "Wanneer er een persoonlijk kaartje bij zit, wordt dat soms nog belangrijker bevonden dan dat hele pakket." Wessels vertelt dat zo'n pakket hoe dan ook een verbindende werking heeft. "Het is een standaard geworden om iets te geven, maar de weerstand tegen het kerstpakket schept ook een band onder medewerkers."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!