Waarom geven we meer aan goede doelen rond kerst? 'Doen we ook voor ons zelf'
- Nieuws
- Waarom geven we meer aan goede doelen rond kerst? 'Doen we ook voor ons zelf'
Rond deze tijd worden er veel oliebollen gebakken, kaarten geknutseld en rondjes gelopen voor goede doelen. Dat we er deze maand extra gevoelig voor zijn blijkt onder andere uit het succes van 3FM Serious Request met een recordstand van 7,7 miljoen euro. Maar waarom lijken we deze maand net wat meer te geven? "Dat doen we ook voor onszelf, want zo krijgen we het warm-glow-giving-effect", zegt Deborah Bosboom, gedragsexpert bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Vanuit de Spraakmakers-community komt veelvuldig het geluid dat mensen doorgaans doneren. Wouter Booij, woordvoerder van Unicef, ziet dit in de praktijk. "We zien het hele jaar door dat mensen vrij solidair zijn richting goede doelen." Al ziet Booij ook dat december een belangrijke maand is voor ontvangsten van jaarlijkse donateurs.
Christelijke herkomst
Dat er rond deze tijd toch vaak een opmars zit in het aantal donaties, komt volgens René Bekkers, hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, door een Christelijke herkomst bij organisaties. Zij organiseren de fondsenwervingen namelijk veelal aan het eind van het jaar. "Ze zouden dit ook in mei kunnen doen, wanneer iedereen zijn vakantiegeld ontvangt." Door de ontkerkelijking van de maatschappij ziet Bekkers dat de uitschieter in de decembermaand steeds iets kleiner lijkt te worden. "Al lijkt radiozender 3FM het sentiment van het geven in december opnieuw te hebben uitgevonden."
Raken
Creative director Marcel Hartog, van reclamebureau Joe Public, werkt met veel goede doelen samen en legt uit dat de manier van promoten afhangt van het soort goede doel. "De situatie bepaalt de toon. Iets werkt wanneer je mensen raakt." Dit kan volgens Hartog door de urgentie uit te drukken, of door juist een positievere campagne in te zetten waarbij het resultaat te zien is, zodat mensen er een deel van uit willen maken.
Voor jezelf
Gedragsexpert Bosboom vertelt dat we het geven niet alleen voor een ander doen. Zo zijn we in de decembermaand al vaak zo egoïstisch bezig met lekker eten en cadeaus kopen, dat we ook iets aan de wereld willen geven. "Maar dat doen we ook voor onszelf, want zo krijgen we het warm-glow-giving-effect."
Bosboom stelt dat loterijen die gekoppeld aan goede doelen zijn het daarom ook zo goed doen deze maand. "Je geeft en maakt kans op een prijs, een win-win." Ook legt de gedrag-expert het moral-life-effect uit: "Wanneer we heel goed gedrag vertonen, krijgen we op een gegeven moment ook het idee dat we ons iets meer kunnen permitteren en gaan we ons soms zelfs op een ander vlak asocialer gedragen."
Gevers
"We geven in Nederland doorgaans heel vaak", zegt Bekkers. De hoogleraar filantropie vertelt dat ongeveer driekwart van de Nederlandse huishoudens iets aan goede doelen geeft. "Alleen de hoeveel verschilt, vaak afhankelijk van inkomens."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!