Nederlandse wijn is goed, maar hoe krijg je dat tussen de oren?
- Nieuws
- Nederlandse wijn is goed, maar hoe krijg je dat tussen de oren?
De Nederlandse wijngaarden breiden dankzij klimaatverandering flink uit. Er zijn nu tweehonderd commerciële wijnproducenten die gezamenlijk 1,7 miljoen liter wijn produceren. Behalve Limburg, de Veluwe en de Betuwe mag ook Twente zich sinds deze zomer een officiële wijnstreek noemen. Maar de consument is onwennig. In restaurants blijven de Franse en Spaanse wijnen onverminderd populair, terwijl de Nederlandse wijnen nauwelijks op de kaart terug te vinden zijn. "Dat is jammer", zegt sommelier Lukas Wiegman in 5 Dagen. "De Nederlandse hybride druivenrassen hebben een unieke smaak die energieke, frisse wijnen geven."
5 Dagen... wijn in Nederland
All about wine
Lukas Wiegman werd dit voorjaar door de Nederlandse Gilde van Sommeliers uitgeroepen tot beste sommelier van Nederland. Als sommelier koop je niet alleen in en beheer je de wijnkaart maar, je vertelt ook het verhaal van de wijn; van de bodem, de herkomst, het klimaat en het unieke van de smaak.
Hoewel zijn ouders geen wijn dronken, ontwikkelde Wiegman een fascinatie voor wijn. Na de Hogere Hotelschool ging hij als sommelier in restaurants aan de slag. Hij merkte dat er aan wijnen in restaurants flink verdiend werd, maar dat de wijnen vaak niet de aandacht kregen die het verdiende. Dat moest anders. Wiegman besloot samen met collega Thomas Traa zijn eigen wijnrestaurant NOTK te openen in Katendrecht.
Op de muur staat in grote letters 'all about wine', want hier is niet het gerecht maar de wijn leidend. Hier worden de gerechten bij de wijnen gezocht; "past een saus niet bij de wijn, dan laten we de saus weg", vertelt Wiegman tijdens het doorpoeven en samenstellen van de kaart.
Als Nederlands kampioen voelt Wiegman zich ook een ambassadeur van de wijnen en grijpt hij deze kans aan om de Nederlandse wijn onder de aandacht te brengen. Onbekend maakt onbemind. "We hebben weleens een mousserende wijn van Holset op de kaart gehad die erg in de smaak viel bij de mensen. Maar als je het niet promoot, wordt er niet naar gevraagd". Er is volgens Wiegman nog wel wat werk aan de winkel voordat de Nederlandse wijn bij de consument tussen de oren zit.
Obstakels
Er zijn een aantal obstakels voordat Nederland als wijnland door de consument wordt omarmd: "De wijn is relatief duur. De wijngaarden zijn hier klein waardoor er niet in grote volumes geproduceerd kan worden om de kosten te drukken." Maar ook de ontbrekende wijncultuur is een factor van belang. "Wij Nederlanders zijn meer van de pakjes en de zakjes en niet zo van de siësta's met de drie gangen diners met een goed glas wijn," vertelt Wiegman. Tot slot is er ook nog zoiets als de macht van de gewoonte. Voor een lekkere volle wijn denken we al snel aan Spanje of Italië en associëren veel Nederlanders de Nederlandse wijn eerder met een waterige tomaat.
Kortom: proeven en ervaren is de beste weg naar het hart, aldus Wiegman. Hij gelooft dat er in Nederland een grote fanbase wacht voor de wijnen van eigen bodem. Maar het vertellen van een goed verhaal is van essentieel belang. En dat kan je gerust aan Lukas overlaten.
Lukas Wiegman wordt dit najaar de Nederlandse afvaardiging van de Europese kampioenschappen voor sommeliers. Hij zal behalve op zijn wijnkennis ook getest worden op hoe hij de boodschap over het voetlicht weet te brengen. Zelf noemt hij stijl losjes en joviaal: "Ik probeer bij de wijnkennis van de mensen aan te sluiten. Wat vinden deze mensen boeiend, wat willen zij weten van zo'n bijzondere wijn?" Maar volgens Wiegman kunnen we nog meer doen, zoals bijvoorbeeld bij de presentatie van de Hollandse Nieuwe een prachtige Nederlandse Sauvigny Gris te schenken.
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.