5 vragen over omstreden krantenadvertentie van sigarettenfabrikant Philip Morris
- Nieuws
- 5 vragen over omstreden krantenadvertentie van sigarettenfabrikant Philip Morris
De Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat onderzoek doen naar een advertentie van Philip Morris, dit weekend in de Telegraaf. Daarin roept de tabaksproducent Nederlanders op om te stoppen met roken… maar: tegelijkertijd vraagt Philip Morris aandacht voor 'rookvrije alternatieven', omdat 'miljoenen rokende Nederlanders recht hebben op informatie'. Slimme zet of domme actie? Vijf vragen, beantwoord door Jordi van de Bovenkamp, creative director van MediaMonks, in Blok&Toine.
Video niet beschikbaar
1. Hoe zit het met de regels voor tabaksreclame?
"Het is best simpel: er mag geen reclame voor tabak worden gemaakt, in tegenstelling tot alcohol. Daar zijn richtlijnen voor dat het tussen 6 uur 's ochtends en 9 uur 's avonds niet op tv mag. Maar tabak mag niet. Philip Morris wist dat, denk ik. Ze hebben ook e-sigaretten en dampsigaretten in hun portefeuille, daar wilden ze op deze wijze reclame voor maken. Maar ook dat is verboden in de wereld van reclame. Ook die tak van sport mag niet worden belicht. Dat lijken ze nu op een slinkse wijze wel te doen in deze advertentie."
2. Zijn ze bewust over de grens gegaan?
"Ja, ik denk dat ze dat wel weten. Maar goed, als er een verbod is dat je geen reclame mag maken… dan is er altijd wel een maas in de wet. Ik denk dat ze daarnaast ook een wit voetje bij de maatschappij willen halen. Ze weten dat ze schadelijke producten verkopen. Een beetje in de trant van: "Wij willen ook goed doen, maar dat wordt ons onmogelijk gemaakt door de overheid". Dus ik denk dat ze expres de randjes hebben opgezocht."
3. Is dit reclame-technisch nu een goede advertentie?
Nou ja... de consument heeft steeds minder tijd. En hoewel het in de krant stond, staat deze advertentie vol met tekst. Je moet de aandacht erbij houden om alles te lezen. Qua opmaak doet het denken aan Amnesty International. Daar proberen ze qua grafische uitstraling een beetje op mee te liften. Ze proberen een soort manifest te maken met iets 'goeds' wat ze willen aanprijzen. Alleen wordt dat door de rest van de wereld niet zo gezien...
4. Maar… negatieve reclame is ook reclame, toch?
"Als maker vind ik dat je dan eigenlijk zegt: 'het maakt dan niet meer uit wat je communiceert, het komt toch wel bij de consument terecht.' Dat vind ik een vrij makkelijke oplossing. Ik denk niet dat Philip Morris het zo heeft ingestoken. Dan had ik zelf gewoon loeigroot een pak peuken in de krant gezet. Dat is denk ik nog een betere reclame voor Philip Morris. Maar het logo stond klein onderin. Het was een indirecte manier van communicatie. Ik denk dat weinig mensen naar aanleiding van dit artikel sigaretten zijn gaan kopen. Maar ja, we hebben het er nu wel over."
5. Als het onderzoek van de NVWA nadelig uitpakt voor Philip Morris, wat zijn dan de gevolgen?
"Het onderzoek van de NVWA kan Philip Morris een boete van 45 tot 450 duizend euro opleveren. De kans dat ze die krijgen is denk ik heel reëel. Dat kan dus flink oplopen. Ze kunnen de boel daarna weer intrekken met een soort rectificatie. Maar het leed is al geschied. En het is ook nog eens een hoop geld..."
Blok&Toine
Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.