Treinongeval Voorschoten vraagt om herzien spoorveiligheid
- Nieuws
- Treinongeval Voorschoten vraagt om herzien spoorveiligheid
Nederland werd vandaag wakker met het nieuws over het treinongeluk bij Voorschoten. Er worden onderzoeken gedaan naar hoe het treinongeluk waarbij een dode viel, heeft kunnen gebeuren. "Op dit moment werd er gewerkt en er kwam een trein langs. Een te gemakkelijke conclusie is zeggen, dit moeten we niet meer willen, die combinatie", zegt Ira Helsloot van RailAlert in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
"Als we gisteren gesproken hadden, had ik gezegd dat er tot nu toe enorme vooruitgang was geweest in veiligheid op het spoor. Dat voelt vandaag echt anders", zegt Ira Helsloot, onafhankelijk voorzitter van de stichting Rail-Alert. Deze stichting is de organisatie die de regelgeving voor veilig werken in het spoor opstelt.
Werken naast rijdende treinen
Dat er aan het spoor wordt gewerkt naast een spoor waar treinen nog overheen razen, is niet nieuw. "Het is noodzakelijk want we moeten toch het spoor onderhouden", zegt Helsloot. Het werk gebeurt onder strikte veiligheidsmaatregelen. Zo moet iedereen die in het spoor werkt een veiligheidspaspoort halen. "Het spoor kent twee hele bijzonder grote risico's", legt Helsloot uit, "aanrijdingsgevaar, wat vannacht gebeurd is, en elektrocutiegevaar vanwege de spanning die bij het spoor betrokken is."
Elk jaar wordt er naar 'bijna ongevallen' gekeken om te zien wat er aan protocollen verbeterd kan worden, legt Helsloot uit. "Het is uniek, dit wat er vandaag gebeurd is", aldus Helsloot. "We kunnen nu alleen zeggen: het is niet goed genoeg. Want, dit had niet mogen voorkomen. We moeten onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Je moet oppassen dat je niet maatregelen neemt die niet nodig zijn en daarmee een negatief effect hebben. We zullen toch met een aangepast protocol moeten komen omdat hier iets is gebeurd wat we niet voorzien hebben ", zegt Helsloot.
Gezondheidsrisico's van spoorwerkzaamheden in de nacht
Helsloot: "Op dit moment werd er gewerkt en er kwam een trein langs. Een te gemakkelijke conclusie is zeggen, dit moeten we niet meer willen, die combinatie. Want als we dat gaan zeggen, betekent het dat er alleen nog maar 's nachts gewerkt kan worden."
En dat is precies een conclusie waar Helsloot bang voor is. Want, 's nachts werken, "is ook een gezondheidsrisico", aldus Helsloot. "Dan moeten we tienduizend mensen elke nacht laten werken. Dat zie je niet meteen in dodelijk ongevallen, dat zie je wel als mensen ouder worden en van hun pensioen willen genieten. Dat kost hun gezonde levensjaren." Volgens Helsloot is dat "een groter risico dan de vreselijke gebeurtenis van vandaag."
Volg de laatste ontwikkelingen rondom het ongeluk in de liveblog van NOS.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.