Achtergrond
NOSNTR

ANVR wil een Europees masterplan voor meer internationale treinreizen

foto: EPAfoto: EPA
  1. Nieuwschevron right
  2. ANVR wil een Europees masterplan voor meer internationale treinreizen

Het lukt maar niet om de trein een aantrekkelijker vervoermiddel te maken voor vakanties naar het buitenland. Reiskoepel ANVR deed onderzoek naar internationale treinreizen: slechts 4 tot 5 procent van de vakantiegangers pakt de trein. ANVR-directeur Frank Radstake vertelt in Nieuws en Co waarom er een Europees masterplan nodig is om de internationale trein op de rails te krijgen.

Video niet beschikbaar

"Op dit moment wordt met de trein op vakantie gaan vooral gezien als avontuur, en nog lang niet als alternatief voor de auto of het vliegtuig", vertelt Radstake. Volgens hem heeft dat te maken met een gebrek aan betrouwbaarheid. "Naar heel veel bestemmingen moet je een aantal keer overstappen. Als je dat combineert met dat de punctualiteit van veel internationale treinen niet goed genoeg is, dan kan je er op rekenen dat je een aansluiting gaat missen."

Internationaal ticketsysteem

Een andere reden is het ontbreken van een internationaal ticketsysteem. "Als je een combinatie van vliegtickets wil boeken, zijn er overkoepelende boekingssystemen die dat hartstikke makkelijk maken. Dat heb je ook voor de trein nodig." Nu is dat volgens Radstake te veel puzzelwerk, wat het niet aantrekkelijk maakt voor reisbedrijven of klanten.

Vroegboeken

Daar komt bij dat veel mensen relatief lang van tevoren een vakantie boeken, terwijl treintickets vaak maar 3 tot 4 maanden van tevoren te boeken zijn. "Als je vandaag een vakantie wil regelen voor volgende zomer, zijn er wel vliegtickets beschikbaar, maar geen treintickets." Volgens Radstake kiezen veel mensen dan voor het vliegtuig, "terwijl ze er best voor open zouden staan de trein te nemen."

Europees masterplan

Op Europees niveau gebeurt er volgens Radstake te weinig om deze problemen te verhelpen. "Er wordt gewerkt aan wetgeving om bijvoorbeeld het ticketsysteem makkelijker te maken. Maar in de praktijk, als er tegenwind komt van grote treinmaatschappijen, zwakt de Europese Commissie de voorstellen af tot een slap alternatief waar eigenlijk helemaal niemand iets mee kan."

Radstake roept het kabinet op dit onderwerp stevig op de agenda te zetten in Brussel. Om onze duurzaamheidsdoelen te halen in 2025 hebben we volgens Radstake de trein nodig als alternatief vervoermiddel. "Dus er moet echt een Europees masterplan komen om ervoor te zorgen dat die lappendeken wordt opgelost."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie