Binnenland
KRO-NCRV

Hoe moet het Nederlandse spoor verbeteren zodat de trein kan concurreren met het vliegtuig?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe moet het Nederlandse spoor verbeteren zodat de trein kan concurreren met het vliegtuig?

Naar onze ooster- en zuiderburen met de trein lukt vrij aardig, maar verdere vakanties is met dat vervoersmiddel een behoorlijke crime. In Spanje en Italië is het een stuk beter gesteld met het treinnetwerk, meldt Rogier Vergouwen, voorzitter van Stichting Highspeed Rail Nederland. "Ik denk dat de doorsnee Europeaan niet begrijpt waarom dit niet van de grond komt", zegt Vergouwen bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Volgens Vergouwen hebben ze in Spanje meer "lef" als het aankomt op hogesnelheidstreinen. "De ambitie te hebben om er iets ontzettend moois van te maken" heeft het land op de kaart gezet en een "heel goede voorsprong" gegeven op andere Europese landen.

Madrid-Barcelona

Een hogesnelheidstrein sjeest het land door met zo'n 300 kilometer per uur. Dat is op de Nederlandse sporen niet mogelijk, meldt Vergouwen. "Als je over regulier spoor gaat, moet je afremmen." Maar waar in Spanje een hoop (letterlijke) ruimte is voor dit soort ambities, ligt het Nederlandse spoor vol en is er minder ruimte voor experimenten hiermee. Zo is het nu mogelijk om binnen twee en een half uur van Madrid naar Barcelona te reizen, waar dat eerst nog zo'n zes uur duurde.

'Landen bij elkaar krijgen'

"De Europese Commissie moet iets meer lef tonen om hiermee aan de slag te gaan en de landen bij elkaar te krijgen", stelt Vergouwen. "Mensen willen gemak en mensen willen snel van A naar B. Dus ik denk dat de doorsnee Europeaan niet begrijpt waarom dit niet van de grond komt."

Concurrentie

Iedere Europeaan zou hier namelijk profijt van hebben. Bovendien zou het vliegreizen dramatisch kunnen inperken, wat veel beter is voor het milieu. In Spanje wordt er dus al meer met de trein gereisd, mede doordat er concurrentie is van verschillende treinmaatschappijen. "Ik zie dat er gestunt wordt met tarieven, dus dat krijg je natuurlijk als je je trein vol wil hebben", verklaart Vergouwen.

Korte afstanden

Het Nederlandse spoornet is "hartstikke vol" en "een van de drukste" in de wereld. Toch vergelijkt Vergouwen het met een metrostelsel, omdat er "voortdurend" gestopt wordt wegens de korte afstanden tussen stops.

High speed rail

Vergouwen denkt overigens dat dit ook in Nederland gerealiseerd kan worden. "Maar je zult een nieuw spoor aan moeten leggen en je zult voor die hogesnelheidslijnen high speed rail aan moeten leggen", somt Vergouwen op. Zo wordt er op dit moment gewerkt aan een spoor tussen Amsterdam en Groningen, maar deze is niet voor hogesnelheidstreinen.

Politieke ambitie

Om hier echt verandering in te brengen, moet de "politieke ambitie" veranderen, zegt Vergouwen. "Ik denk dat het eigenlijk ook een heel mooi onderwerp is wat zowel links als rechts in de politiek verbindt. Er zijn duidelijke voordelen voor milieu, dat is niet te ontkennen. De uitstoot van een korte afstandsvlucht is 150 gram per passagier per kilometer en een hogesnelheidstrein ligt op vier. Dus dat is echt 97% minder uitstoot. Daarnaast heb je de economische voordelen, dus je geeft de regio's een economische boost."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie