Binnenland
KRO-NCRV

Docenten over problemen bij mbo-studenten: 'Je neemt het mee naar huis'

foto: KRO-NCRV
  1. Nieuwschevron right
  2. Docenten over problemen bij mbo-studenten: 'Je neemt het mee naar huis'

De mentale gezondheid van jongeren in Nederland staat onder druk. Meer dan de helft van de jongeren tussen de 16 en 25 jaar kampt met mentale problemen. Op het mbo merken ze dat ook. Thea Nabring is al 43 jaar docent en heeft de hoeveelheid en complexiteit van de problemen van jongvolwassenen zien toenemen. Dat raakt ook haarzelf: "Je neemt het mee naar huis", vertelt ze bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Uit een rondgang die Spraakmakers deed onder bijna honderd mbo-docenten blijkt dat zij zich overvraagd voelen door de persoonlijke problemen waar studenten mee aankloppen. Driekwart van de docenten is hier buiten reguliere werktijd mee bezig. En de complexiteit van de problemen gaat hun expertise vaak te boven.

Als docent Nabring vlak voor het weekend van een student hoort dat ze met ernstige sombere gedachte kampt, zit ze in het weekend niet lekker thuis. "Je maakt je daar ernstige zorgen over." Als de signalen van een student ernstig zijn, zal ze ook ingrijpen en zal ze het melden bij het zorgteam. "Je zal het je nooit vergeven als je maandag hoort dat er in dat weekend iets gebeurd is."

Sparren met collega's

Op de meeste roc’s zijn dan ook zorgteams aangesteld, die docenten kunnen raadplegen of inschakelen voor advies en andere hulp. "Ik heb wekelijks contact met collega’s of loop binnen bij het zorgteam om te sparren over een situatie", zegt docent Arisca Bremer. "Dan bespreek ik of ik het goed gedaan heb of dat er iets anders moet gebeuren."

Maar ook voor minder zware problemen wordt een beroep gedaan op docenten buiten de lesuren. En al die vragen kosten tijd. "Hoeveel uur verschilt per week, maar soms kan het gaan over een paar uur per week", zegt mbo-docent Lieke Brugman. "Ik vind het heel moeilijk om nee te zeggen", vult Bremer aan.

En ook al heeft ze niet altijd zin en tijd voor de kleine problemen van studenten, ze weet dat het wél belangrijk is om te luisteren. "Dan vertrouwen ze je daarna genoeg om ook met grote problemen bij je te komen."

Wat hebben docenten nodig?

Docenten zeggen tegen Spraakmakers behoefte te hebben aan extra tijd, kennis en duidelijke kaders. Wat hoort bij hun werk en wat niet?

Onderwijsmanager Sophie Sommers heeft juist oog voor de docenten. Door te zorgen voor voldoende expertise in bijvoorbeeld een zorgteam op school, wil ze docenten ontlasten. "Dan hoeft een docent ook niet alles te weten. Dan kunnen zij zich richten op het contact met de student en hun eigen vakgebied."

Volgens Sommers is het vak van docenten de laatste jaren ook veranderd. "Waar in het verleden de nadruk lag op het kennisaspect, is met de komst van het internet de rol van docenten ook meer verschoven naar iemand die aandacht heeft voor het individu."

Druk!

Spraakmakers en KRO-NCRV waren maandag 17 juni op het Astrum College in Velp. Presentator Roos Abelman sprak daar met docenten, studenten en deskundigen over de persoonlijke problemen van jongvolwassenen.

Dit artikel is onderdeel van het KRO-NCRV dossier Druk! De mentale gezondheid van jongeren in ons land verslechtert. Studie, sociale media en de samenleving stellen steeds meer eisen. De druk op deze groep is groot. KRO-NCRV spreekt in dossier Druk! met jongeren en deskundigen. Ook willen we jongeren helpen door echt naar ze te luisteren. Hoe? Je ontdekt het met de Checkers Tool.

Ster advertentie
Ster advertentie