Binnenland
BNNVARA

Reclame Code Commissie fluit cruiseschipbedrijf MSC terug vanwege onjuiste milieuclaims

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Reclame Code Commissie fluit cruiseschipbedrijf MSC terug vanwege onjuiste milieuclaims

Cruiseschipbedrijf MSC moet van de Reclame Code Commissie advertenties aanpassen. "We hebben zeven uitingen voorgelegd en van zes daarvan zegt de Reclame Code Commissie dat ze misleidend zijn", zegt Maikel van Wissen van Advocates for the Future in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

'Op de mooiste plekken, bereikt met de nieuwste energie', zo adverteert MSC Cruises voor hun overzeese reizen. Reclames zoals deze zijn misleidend, vindt Maikel van Wissen van Advocates for the Future. Samen met Fossielvrij NL diende hij eind april een klacht in bij de Nederlandse Reclame Code Commissie. De uitspraak werd vandaag bekendgemaakt. "We hebben zeven uitingen voorgelegd en van zes daarvan zegt de Reclame Code Commissie dat ze misleidend zijn", aldus Van Wissen.

Reclame Code Commissie: onjuiste claims

De reclame van MSC Cruises wekt een verkeerde indruk, zegt Van Wissen: "Het misleidende is dat ze eigenlijk nog steeds op fossiele brandstof varen. (...) Ze hebben een vloot van 22 schepen. Ze hebben daarvan nu twee schepen gepresenteerd die varen op vloeibaar gas, LNG. Maar dat is een fossiel gas. En ze verkopen dat als de nieuwste energie en dat dat dé oplossing zou zijn voor al onze klimaatproblemen, terwijl dat niet het geval is."

Wanneer je het internet afstruint op informatie over LNG, wordt veel geschreven dat het schoner is ten opzichte van diesel en stookolie. De Reclame Code Commissie heeft nu besloten dat dit niet wil zeggen dat LNG gelabeld kan worden als 'schoner'. "Er zijn onderzoeken die zeggen, dit zou misschien een voordeeltje opleveren", legt Van Wissen uit. "Wij hebben nu zelf onderzoek ernaar gedaan. Daaruit blijkt dat dit helemaal niet zo is en dat juist bij de scheepvaart het tot meer uitstoot kan leiden." Dus claims als 'schoner', 'nieuwste' en 'groener', passen volgens de Reclame Code Commissie niet bij dit product.

Duurzaamheidsinitiatieven verantwoorden

Van Wissen: "Het belangrijkste wat de Reclame Code Commissie zegt, is dat als jij als cruisemaatschappij maar ook als ander bedrijf jouw producten wil verkopen, én je wil laten zien wat jij aan duurzaamheidsinitiatieven hebt, dan moet je duidelijk zijn over wat dat is. En als het dus maar een klein beetje is dat je verbetert, dan kun je niet zeggen dat je groen, duurzaam of verantwoord bezig bent. Dan ben je nog steeds een vervuilende organisatie."

Kortom, zegt Van Wissen, MSC Cruises moet hun reclames aanpassen: "Het is geen bindend oordeel, dus ze kunnen in hoger beroep. Als ze willen voldoen aan het oordeel dat er nu ligt, dan zouden ze hun reclames moeten veranderen. En eigenlijk zou je ze weg moeten halen, want het plaatje dat je schetst, is niet het plaatje zoals het is."

Reactie MSC

MSC laat aan De Nieuws BV schriftelijk weten: "Bepaalde marketingmaterialen die werden besproken, zullen worden geüpdatet om de feedback van de Reclame Code Commissie te respecteren." Op de vraag of ze in beroep gaan tegen de beslissing schrijven ze: "Daarover moet ik u een officieel standpunt schuldig blijven, maar ons statement duidt wel op een positieve receptie van de uitspraak."

Lees hier de hele uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, TikTok en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie