Binnenland
BNNVARA

WK-reclamespot Jumbo: 'Smakeloos en zeer ongelukkig'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. WK-reclamespot Jumbo: 'Smakeloos en zeer ongelukkig'

Nog even en het WK voetbal gaat van start. Normaal gesproken grijpt de oranjekoorts al om zich heen, maar de schendingen van mensenrechten in Qatar zorgen voor veel kritiek op het omstreden evenement. Wat doen supermarkten en café's, die normaal gesproken acties koppelen aan het WK? In De Nieuws BV vertellen Maarten Roorda, eigenaar café ’t Proeflokaal Hooghoudt in Groningen en marketingdeskundige Paul Moers over het wel of niet houden van acties.

Video niet beschikbaar

Voor café-eigenaar Roorda was het vanaf het eerste moment duidelijk dat hij zich met zijn café niet zou verbinden aan het WK in Qatar. "Daar moet je niet heen willen en aan mee willen werken." Roorda geeft aan van nature niet zo activistisch te zijn, maar dat dit evenement wel wat bij hem losmaakte. Nadat hij een kritische tweet de wereld in stuurde en bekend maakte dat zijn café het WK niet zou gaan vieren, werd dit door meerdere media opgepikt.

In de desbetreffende tweet uit Roorda zich onder andere kritisch naar voetballers. "Ze laten zich fotograferen met regenboogvlaggen en hebben hun mond vol over gelijkheid. Dan moet je niet gaan voetballen in een land waar homoseksuelen de doodstraf kunnen krijgen."

Supermarkten

Naast café's zijn supermarkten tijdens WK's opvallend aanwezig met spaaracties, uitbundige commercials en prijzen. In mei maakte Lidl al bekend niks omtrent dit WK te organiseren. "Dat vind ik heel stoer", aldus marketingdeskundige Moers. "Zij kiezen voor een helder en duidelijk beleid."

Minder positief is Moers over de acties van Plus en Albert Heijn, waar je kunt sparen voor onder andere dekentjes en kaartjes voor het 'Huis van Oranje' in de Johan Cruijff ArenA. "Als supermarkten zeggen alleen de Oranjefans te supporten, is dat werkelijk schijnheilig. Je kan beter niks doen, niet zo halfbakken."

Hossende bouwvakkers

De grootste verontwaardiging speelt nu rondom de WK-reclamespot die Jumbo gisteren openbaar maakt. In deze spot zijn onder andere hossende bouwvakkers te zien. "Smakeloos", aldus café-eigenaar Roorda. "Vooral in combinatie met de dwangarbeiders die zijn omgekomen tijdens de bouw van de stadions in Qatar."

Moers vraagt zich af of ze hebben zitten slapen bij Jumbo. "Dit is compleet fout van het reclamebureau. Hier hadden ze veel beter over na moeten denken." Ook hij zegt dat de bouwvakkers direct geassocieerd worden met de omgekomen dwangarbeiders. "Zeer ongelukkig. Iemand bij Jumbo had aan de bel moeten trekken dat dit niet door de beugel kan."

Na de uitzending van dit gesprek in De Nieuws BV werd bekend dat Jumbo per direct stopt met de WK-reclamespot

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, TikTok en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie