MSC Cruises beschuldigd van greenwashing door misleidende reclames
- Nieuws
- MSC Cruises beschuldigd van greenwashing door misleidende reclames
FossielVrij en Advocates for the Future dienen een klacht in bij de Nederlandse reclamewaakhond tegen één van de grootste cruisemaatschappijen ter wereld, MSC Cruises. De reclames van het Zwitserse bedrijf zijn volgens hen misleidend. Maikel van Wissen van Advocates for the future schuift aan in De Nieuws BV: "De brandstof is zelfs vervuilender dan de brandstoffen die de meeste boten gebruiken."
'Reclames MSC Cruises zijn misleidend': FossielVrij en Advocates for the Future dienen klacht bij RCC in
Video niet beschikbaar
Klacht
"MSC Cruises maakt reclame voor haar boten alsof het duurzame reizen zijn, terwijl het één van de meest vervuilende manieren is om op vakantie te gaan", legt Van Wissen uit. De advertenties van het bedrijf zijn verraderlijk volgens hem. "Ze geven je echt het gevoel dat je deze cruise op een duurzame manier kan maken."
De cruisemaatschappij beweert dat de brandstof LNG die door de boten wordt gebruikt twintig procent minder vervuilend is dan andere brandstoffen. "Wij hebben onderzoek gedaan naar het gebruik van deze brandstof en daaruit blijkt dat deze brandstof zelfs vervuilender is dan de brandstoffen die de meeste boten gebruiken."
#savethesea
Op de schepen van MSC staat in grote blauwe letters: #savethesea. "Je denkt hierdoor dat het fantastisch is en dat ze nadenken over de planeet", zegt Van Wissen. Maar is het strafbaar om zo'n tekst op je boot te zetten? "Dat is de vraag die we voorleggen aan de reclame code commissie. Het is namelijk misleidend."
Eerder werden er al klachten ingediend tegen KLM en Shell, toch is de manier van MSC Cruises erger volgens Van Wissen. "Van de video krijg zelf ik als kritische burger een goed gevoel bij deze cruise, terwijl zo'n cruisevakantie vervuilender is dan een vlucht naar de Nederlandse Antillen."
De NGO's dienen vandaag hun klacht in. "Wij zijn zeker tevreden als de reclame wordt weggehaald, maar nog tevredener als mensen in het algemeen meer begrip krijgen voor dit soort producten en de impact voor het klimaat."