Grondstoffentekort zorgt voor ongelijkheid: wie mag er in de toekomst elektrisch rijden?
- Nieuws
- Grondstoffentekort zorgt voor ongelijkheid: wie mag er in de toekomst elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is de toekomst, maar geldt dat voor iedereen? Als wij namelijk de grondstoffen die voor een batterij van een elektrische auto nodig zijn wereldwijd eerlijk verdelen, dan kunnen in Nederland maar één miljoen mensen elektrisch rijden. Kortom: wie mogen er dan in de toekomst nog met de auto? "Ik denk dat dit een ontzettend belangrijk dilemma is", zegt Sybren Bosch, adviseur circulaire economie bij Copper8, in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Elektrisch rijden is belangrijk om in de toekomst klimaatneutraal te reizen. Maar er is een tekort aan grondstoffen voor elektrische auto's. "Als wij wereldwijd onze klimaatdoelstellingen willen halen om ernstige klimaatverandering willen beperken of voorkomen, zullen we onze grondstoffen die we daarvoor nodig hebben wereldwijd verdelen", vertelt Sybren Bosch in De Nieuws BV.
Kobalt en lithium
Twee grondstoffen die het meest nodig zijn voor de batterijen van elektrische auto's zijn lithium en kobalt. "In de vrije markteconomie gaan wij ervanuit dat wij altijd grondstoffen kunnen kopen, dat ze altijd beschikbaar zijn als wij dat willen hebben. Dat is een heel westers, kapitalistisch beeld en ik denk dat wij daarbij in de toekomst een aantal keer tegen een grens aan gaan lopen", legt Bosch uit.
Als Nederland alle benzine en dieselauto's wil vervangen voor elektrische auto's, zijn daar niet genoeg grondstoffen voor beschikbaar denkt Bosch. Bovendien, als dat theoretisch gezien wel zou kunnen, dan ontnemen wij andere landen de mogelijkheid om elektrisch te gaan rijden.
Mobiliteit in Nederland
Kortom, om iedereen over te laten stappen op elektrisch rijden lijkt onmogelijk. Moet er dan een verdeling worden gemaakt, oftewel: wie mag wel elektrisch rijden in de toekomst, en wie niet? "Ik denk dat dit een ontzettend belangrijk dilemma is", zegt Bosch. "We zien dat op dit moment mensen die relatief veel te besteden hebben overstappen naar elektrisch rijden. Die worden niet geraakt door de hoge brandstofprijzen, omdat zij al elektrisch rijden. Dus dat verdelingsvraagstuk is echt een ding."
Bosch: "Ik denk dat we op een andere manier zouden moeten kijken naar mobiliteit in Nederland. Waarbij de fiets niet een verplichte keuze is omdat de auto niet meer kan. Maar we veel makkelijker uitgenodigd worden om met de fiets te gaan, omdat we onze woningen op de juiste plekken bouwen en de fiets- en treininfrastructuur daarvoor passend hebben."
Nederland anders inrichten
Dus, bij het bouwen van nieuwbouwwijken in buitengebieden, die relatief ver van stadsvoorzieningen afliggen, moet er worden gekeken naar alternatieve vervoersmiddelen voor de auto. Bosch: "Als wij in de toekomst in een land willen leven waarin we op een toekomstbestendige manier met elkaar ons kunnen vervoeren, werken en wonen, moeten we ons land op een andere manier inrichten."