Binnenland
KRO-NCRV

Auto altijd sneller dan OV: 'Goed OV aanbieden lukt niet meer op traditionele manier'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Auto altijd sneller dan OV: 'Goed OV aanbieden lukt niet meer op traditionele manier'

Met het OV reizen duurt almaar langer, blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving. Het is zo verschraald dat het altijd sneller is om de auto te pakken, zelfs in de spits. Dat geldt vooral voor mensen die in landelijke gebieden wonen of aan de randen van de stad. "We moeten een goed OV aanbieden, dat lukt niet meer op de traditionele manier", zegt Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, bij Spraakmakers.

Het onderzoek van het Planbureau voor de Omgeving wijst uit dat mensen die niet over een auto beschikken, een stuk langer erover doen om hun plaats van bestemming te bereiken. Uit de analyses is gebleken dat 30 procent van de ouders níet binnen een halfuur bij zorg kan komen, waar dat voor 12 procent zelfs niet lukt binnen 45 minuten. "We zullen voor de lange termijn anders naar het OV moeten kijken", stelt Olthof.

Personeelstekort

Naast dat het OV anders ingericht zou moeten worden, is het personeelstekort een ander "groot" probleem, zegt Olthof. Zo zijn er te weinig chauffeurs voor de buslijnen. "We kunnen de lijnen niet vullen", zegt de gedeputeerde. "Het eerlijke verhaal is dat het langer gaat duren. Het moet anders."

Maatwerk

"Ik vind dat iedereen bereikbaar en mobiel moet zijn", gaat Olthof verder. Daarom moet er ingezet worden op maatwerk, zoals een buurtbus of een OV-taxi. "De voorzieningen moeten op een slimme manier georganiseerd worden en aan elkaar geschakeld worden. Een school ergens bouwen dat onbereikbaar is, is geen oplossing."

Boter bij de vis

Rijksbouwmeester Francesco Veenstra stelt dat de regio "centraal" moet staan bij nieuwe OV-plannen. "Er moet boter bij de vis. De overheid moet samen met provincies en gemeentes samenwerken om OV bereikbaar te maken", aldus Veenstra. Tegelijkertijd is er "geen ruimte" om te centraliseren en het netwerk weer "fijnmazig" te maken, zegt de Rijksbouwmeester.

Versoberde dienstregelingen

Het valt buschauffeur Gideon Sanders op dat mensen "minder vaak" met de bus gaan. "De mensen die in de bus komen, zijn vaak niet helemaal happy. Dat ligt aan de versobering van de dienstverlening, nieuwe lijnen en zo. Er wordt meer geklaagd", zegt Sanders. "Ik denk dat het als een paal boven water staat dat als er niet meer geld komt, versoberde dienstregelingen vaker gaan voorkomen."

Krimpen

Beller Werner Oldekalter stelt dat de oplossing "heel simpel" is. "De OV-bureaus moeten eens ophouden met bezuinigen en de gelden eerlijk verdelen. Toen het streekvervoer nog onder het gemeentegeld viel, was het veel beter. Het is nu alleen maar krimpen." Luisteraar Roeland Stoter is gezwicht voor de auto en is daar tevreden mee. "Als ik dan hoor dat de NS de prijzen wil verhogen, treinen laten rijden en personeel niet kan vinden, denk ik dat ik de goede keuze heb gemaakt."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie