Terug naar de basis: de terugkeer van fysieke knoppen in auto's
- Nieuws
- Terug naar de basis: de terugkeer van fysieke knoppen in auto's
Vanaf 2026 zou het zomaar weer kunnen: het vertrouwde gevoel van het draaien aan een knop om de verwarming in je auto aan te zetten of het hendeltje voor de ruitenwissers te bedienen. Het European New Car Assessment Programme pleit voor de terugkeer van fysieke knoppen in auto's, en dat is niet minder dan een omgekeerde revolutie. Schermen waren de laatste jaren tenslotte een onweerlegbaar teken van pure vooruitgang, knoppen daarentegen waren hopeloos ouderwets.
Video niet beschikbaar
Autojournalist Frank Jacobs deelt zijn inzichten over deze ontwikkeling. "De fysieke knoppen, absoluut," zegt hij, verwijzend naar zijn voorkeur. "Een auto moet tegenwoordig zoveel kunnen en doen. Dat is niet meer in één dashboard te verwerken, dus steeds meer dingen verhuizen naar het touchscreen."
Afleiding
Het gebruik van touchscreens in auto's heeft echter ook nadelen. Jacobs benadrukt het afleidende karakter ervan: "Het touchscreen leidt je ontzettend af van verkeer tijdens het bedienen in de auto." Het touchscreen kan verder zo complex zijn, dat het eerder tegenwerkt dan meewerkt.
Veiligheid en gemak spelen een grote rol in deze discussie. De Euro NCAP-beoordelingen bepalen hoe veilig auto's zijn. Fabrikanten moeten aan bepaalde veiligheidsnormen voldoen. Jacobs legt uit dat fabrikanten mogelijk verplicht zullen worden om fysieke knoppen terug te brengen om aan deze normen te voldoen.
Nieuwsweekend is het zaterdagochtendmagazine van MAX. Elke zaterdag van 08.30 tot 11.00 uur. Gepresenteerd door Mieke van der Weij en Pieter van der Wielen.