Achtergrond
NOS

Strijdbare en optimistische Karim Amghar bespreekt de rellen in Amsterdam in de klas

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Strijdbare en optimistische Karim Amghar bespreekt de rellen in Amsterdam in de klas

De rellen in Amsterdam, van donderdag op vrijdag naar aanleiding van de wedstrijd Ajax-Maccabi, hebben hun sporen letterlijk en figuurlijk achtergelaten in de stad. Docent burgerschap, columnist en programmamaker Karim Amghar bespreekt de gebeurtenissen in zijn mbo-klas en vliegt het samenlevingsprobleem optimistisch aan.

Video niet beschikbaar

Afgelopen maandag hield premier Schoof een persconferentie en VVD-staatssecretaris Nobel van Participatie en Integratie sprak voor en na de wekelijkse kabinetsvergadering van een "groot integratieprobleem". Volgens hem onderschrijft "een groot deel van de islamitische jongeren" de Nederlandse normen en waarden niet. Femke Halsema sprak tijdens het spoeddebat gisteren over een "gitzwarte nacht". Vandaag is er een Kamerdebat over de nasleep van de gebeurtenissen.

Polariserend

De politiek heeft een polariserende tendens over dit onderwerp vindt Amghar. Hij ziet een heel groot samenlevingsvraagstuk: "Ik zie de groei van haat en de groei van mensen die het oké vinden om die haat te uiten, maar we moeten ons verenigen in plaats van polariseren." Hij maakt zich hard voor verschillende minderheden, zoals de Nederlandse joden, Lhbtiq+ gemeenschap, moslims en alle mensen die te maken hebben met racisme en discriminatie. Volgens hem is geen er geen integratieprobleem zoals Nobel beschrijft, maar een samenlevingsprobleem. "Er zijn mensen die opgroeien in een omgeving met een laag sociaaleconomische status, die sociaal-emotionele problemen hebben, die te maken hebben met kansenongelijkheid. We moeten alle kinderen op dezelfde manier aanspreken." Amghar werkt als docent voor elk kind in dit land, "of het nou de kinderen van Fatima en Achmed zijn of Henk en Ingrid. Ik werk keihard voor iedereen in ons land."

In de klas

Amghar: "Wat ik een pijnlijke ontwikkeling vind, is de selectieve kritische denkvaardigheden in de klas." Hij bedoelt hiermee dat heel veel jongeren binnenkomen met kritische denkvaardigheden naar bijvoorbeeld de mainstream media, zoals dat de jongeren zeggen "De NPO is niet te vertrouwen". Maar ze vertonen die vaardigheden niet naar een aantal figuren die ze op X of TikTok tegenkomen. "Het lukt mij om de studenten zo'n mooi nieuw perspectief te kunnen bieden." Bijvoorbeeld door zijn studenten te laten inleven in de ander. "In het klaslokaal zien de studenten een nieuw perspectief waarin ze willen bouwen aan een mooie samenleving."

Oplossing

Volgens Amghar moet er steviger geïnvesteerd worden in onderwijs, in jongerenwerk en in wijkagenten die het waardevolle gesprek in de wijk voeren. Hij vindt het scheef wat de overheid op dit moment doet "Ze hebben het over het beste willen voor de samenleving maar we zien bezuiniging na bezuiniging op het onderwijs."

Docent en programmamaker Karim Amghar over de integratie van zijn leerlingen

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie