Achtergrond

'Gratis bestaat niet, jouw data is geld waard'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Gratis bestaat niet, jouw data is geld waard'

[KRO-NCRV] “Ik heb toch niets te verbergen”, is een argument dat nog regelmatig opduikt in discussies over privacy. Aleid Wolfsen wil daar als nieuwe voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens verandering in brengen. Hij volgt Jacob Kohnstamm op, die onlangs na twaalf jaar afscheid nam.

“We leven in een belangrijke tijd op dit vlak”, vertelt Wolfsen. “Er is geen verandering meer mogelijk zonder ICT en dataverzameling.” In de aanloop naar een nieuwe Europese verordening die op 25 mei 2018 in werking treedt, vond Wolfsen dit een mooi moment om voor deze functie te solliciteren. "Ik ken de onderwerpen goed en weet wat er speelt."

En Wolfsen is bij met de nieuwe Europese verordening. “Met die verordening krijg je het recht om vergeten te worden. Als je weet dat een bedrijf informatie van je heeft, en dat niet meer nodig is omdat je geen zaken meer met ze doet, kan je eisen dat zij die gegevens verwijderen.” De Autoriteit Persoonsgegevens kan deze bedrijven een boete opleggen op het moment dat ze gegevens niet verwijderen. “Deze boete kan variëren van 1 tot 20 miljoen van euro.”

'Jouw gegevens worden verkocht'

Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse bevolking belang hecht aan privacy en de bescherming van persoonsgegevens, maar daar lang niet altijd naar handelt. Zo zetten veel gebruikers vraagtekens bij de manier waarop WhatsApp meer data deelt met Facebook, maar zijn er weinig mensen die de app om die reden vaarwel zeggen. Ook omdat veel mensen zeggen: ‘Ik heb niets te verbergen, wat maakt het uit?’

Het baart Wolfsen zorgen. “De gelatenheid baart me zorgen. In de aanloop naar de nieuwe verordening willen we bewustwording op gang brengen. Jouw data is gewoon geld waard”, zegt Wolfsen. “Gratis bestaat niet, als je iets downloadt, worden jouw gegevens verkocht aan advertentiebedrijven. En er worden profielen van jou gemaakt en dat gaat in een razend tempo. Je moet heel bewust zijn wanneer je wát aan wie afgeeft.”

Bekijk hier het hele gesprek met Aleid Wolfsen


Ster advertentie
Ster advertentie