Achtergrond
WNL

Is de consument zich bewust van de processen achter duurzaam eten?

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Is de consument zich bewust van de processen achter duurzaam eten?

Voor het Landbouwakkoord is het deze week erop of eronder. De landbouw moet verduurzamen, maar in het verlengde daarvan: de gehele voedselketen moet verduurzamen. Gedrag van de consument moet dus ook veranderen, maar in hoeverre is de consument zich daar bewust van?

Video niet beschikbaar

Voordat een maaltijd in Nederland op het bord van een consument belandt, heeft het al een weg van 30 duizend kilometer afgelegd. "De gemiddelde consument heeft geen idee wat er in de keten gebeurt", zegt consumptiepsycholoog en onderzoeker aan de Wageningen University & Research, Marleen Onwezen, in WNL Haagse Lobby. "Je ziet ook dat er een tweestrijd gaande is. Als je aan mensen vraagt wat ze belangrijk vinden, dan wordt er vaak gezegd 'duurzaamheid', 'dierenwelzijn', 'mijn eigen gezondheid'. Maar zodra mensen in de supermarkt lopen, dan treden er heel andere mechanismen in werking." Kortweg: de consument wordt getrokken naar die producten waar hij of zij 'trek' in heeft.

Producenten

Wat betreft consumentengedrag is er dus nog veel te behalen om de keten te verduurzamen. Maar de andere kant van de weegschaal wordt bepaald door de producenten. Jonge melkveeboer en bestuurslid bij de NAJK, Ruben Klein Teeselink, wil graag verduurzamen. In de eerste plaats vanwege het Landbouwakkoord dat er naar alle waarschijnlijkheid aan zit te komen. Hij wil op meer grond evenveel koeien behouden als hij nu heeft.

Verkort de keten

De keten korter maken, is een andere manier om te verduurzamen én om het plaatje financieel aantrekkelijk te houden voor boeren. Klein Teeselink speelt met het idee om zijn melk zélf te gaan 'verzuivelen'. Verzuivelaar Friesland Campina wordt hierdoor afgesneden, maar geld om zijn bedrijf daarvoor om te bouwen is er op dit moment niet. "Het vergt een enorme investering en veel arbeid. Dat betekent dat de prijs voor consumenten nog verder omhoog zal gaan." En de boer twijfelt of dat voor hem wel zo voordelig zal uitpakken. En zo is de cirkel weer rond.

'Een gemiddelde maaltijd legt 30 duizend kilometer af voordat deze op het bord van de consument belandt' (19 juni 2023) - WNL Haagse Lobby

Luister WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app

Wil je WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie