Economie
EO

Waarom hebben vleesvervangers vleesachtige namen?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom hebben vleesvervangers vleesachtige namen?

De beyond burger, kipstuckjes, roockworst of de bofkipburger. Waarom hebben vleesvervangers eigenlijk van die vleesachtige namen? Herkenbaarheid, zeggen twee wetenschappers in Geld of je leven.

Vleesvervangers mogen vleesnamen houden: waarom helpt dit in de verkoop? (7 oktober 2024) - Geld of je leven

Afgelopen week gaf het Europees Hof van Justitie producenten van vleesvervangers gelijk in een zaak over namen van vleesvervangers. In Frankrijk mogen die vervangers geen vleesnamen krijgen. Toen het merk Beyond Meat dit aanvocht, kregen ze gelijk. Beyond Meat verkoopt plantaardige producten die zij 'burger' en 'worst' noemen. Dit mag dus, zei de rechter.

Veel vleeseters ergeren zich aan de namen, maar het is heel logisch dat ze zo heten, zegt hoogleraar marketing Peeter Verlegh. "Burger communiceert nu eenmaal beter dan 'sojaschijf'. De consument weet door die naam precies wat het is, en waarvoor hij het moet gebruiken. Dat het naast de aardappelen en de groente hoort", zegt hij.

Gedragswetenschapper Reint-Jan Renes sluit zich hierbij aan: "Uit onderzoek blijkt dat, zodra iets een vleesnaam heeft, we er allemaal associaties bij maken. Dat het sappig is en dat we weten hoe we het moeten klaarmaken. Als het anders gaat heten, wordt het ineens een onbekend product en vinden consumenten het veel lastiger om te weten wat ze ermee moeten moeten." Ook bij zuivel is dit zo: "Als we het niet kaas, maar een 'plantaardige plak' moeten noemen, vinden mensen dat lastig."

Prijs

Maar het is niet de enige reden, zegt hij: er zit ook een economisch belang achter, legt hoogleraar marketing Verlegh uit. "De prijs is natuurlijk een interessant aspect. Als jij je gerookte bietjes een vleesproduct noemt – een 'bietsteak' – dan kun je daar 5 euro voor vragen. Zoveel kost het in ieder geval bij de Albert Heijn. Als je even verderop kijkt bij de bietjes, dan kost dat volgens mij 40 cent…"

Verlegh vindt dat we wel realistisch moeten zijn: "De vleesvervangerindustrie is natuurlijk net zo goed een industrie als de vleesindustrie. Het blijft een commerciële partij die geld wil verdienen."

Misleiding

Op sociale media wordt er regelmatig geklaagd over de vegetarische producten. De namen lijken zó op vlees, dat een consument snel het verkeerde zou kopen. Dat vindt Renes onzin. "Er staat heel duidelijk op wat het wél is. Een paar jaar geleden is een groot onderzoek gedaan, waaruit bleek dat tweederde van de consumenten perfect doorhebben wanneer iets plantaardig is. De verwarring die gesuggereerd wordt, blijkt niet echt te spelen."

Hij legt een vergelijking een 0.0-bier. "Daar weet je toch ook precies wat je koopt? Daar doen we helemaal niet moeilijk over."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie