Kabinet 'aan zet' om Rotterdamse haven te redden: 'Nederland heeft zichzelf klemgezet'
- Nieuws
- Kabinet 'aan zet' om Rotterdamse haven te redden: 'Nederland heeft zichzelf klemgezet'
De Rotterdamse haven verkeert in zwaar vaarwater en daarom luiden de gemeente van de stad en de provincie Zuid-Holland de noodklok. Meerdere obstakels zorgen ervoor dat de industrie krimpt en bedrijven zelfs dreigen te vertrekken. Daarom is er een roep vanuit de bestuurders dat het kabinet actie moet ondernemen. "Nederland heeft zichzelf helemaal klemgezet", zegt Sebastiaan Bonte, woordvoerder voor de haven namens Leefbaar Rotterdam in de Rotterdamse gemeenteraad, bij Spraakmakers.
De Rotterdamse haven, ook wel de 'motor' van de Nederlandse economie' genoemd, dealt met het volle elektriciteitsnet, geen mogelijkheden tot (ver)bouwen door de stikstofbeperkingen, hoge energiekosten en ruimtegebrek. Volgens de bestuurders moet het kabinet investeren in bijvoorbeeld CO2-opslag en het stroomnet. "Het kabinet is aan zet om de randvoorwaarden en een gelijk speelveld te creëren voor de industrie", zegt Bonte.
Investeringsbeslissingen
De hoge elektriciteitsprijzen zijn volgens Bonte "funest" voor de haven. "Die zijn veel hoger dan in omringende landen. Evenals de stikstofbeperkingen." Als dit zo doorgaat, kan het zo zijn dat bedrijven Rotterdam verlaten voor een andere Europese havenstad. "Het is spannend omdat grote bedrijven nu hun investeringsbeslissingen nemen en de vraag is waar ze dat gaan doen."
Schakelbak voor wereldeconomie
"Nederland heeft zichzelf helemaal klemgezet", aldus Bonte. "Natuurlijk moeten we oog hebben voor de natuur, maar ook voor de industrie. De miljarden die zij investeren hebben we hard nodig." Haveneconoom Bart Kuipers omschrijft de haven als een "soort schakelbak die doorgeeft wat er in de wereldeconomie" gebeurt. "Die motorfunctie is er niet meer zo."
Regelgeving
Maar de haven is nu vooral gefocust op bijvoorbeeld olie. "Die tijd is voorbij, maar er komt een nieuwe tijd", zegt Kuipers. "De industrie wil graag verduurzamen en dat doen ze ook." Ook Kuipers vindt dat het kabinet aan zet is, maar stelt dat er juist gewerkt moet worden aan regelgeving en niet zozeer dat er meer geld in de haven gepompt moet worden.
"Er is zeker een toekomst voor de haven. Er moet volledig ingezet worden op vergroenen, totaal en zo snel mogelijk", aldus Kuipers, die ook pleit voor een betere Europese samenwerking tussen havens. Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, stelt dat overheidsinvesteringen zullen leiden tot investeringen van bedrijven. "Dat is verzwaring van de elektriciteitsnetten en andere procedures. We moeten met elkaar die grote verbouwing plegen."
Samenwerken
"We hebben hier zeker de komende 10 jaar mee te maken", aldus Theo Scholte, woordvoerder voor Netbeheer Nederland. Dat heeft te maken met bouwbeperkingen, de overbelasting van het net en vele vacatures die openstaan. "Wat hier nodig is, is een overheid die echt instapt", zegt Scholte. "We moeten op Europees niveau samenwerken."
Jongeren
"Er moet zo’n enorme transitie worden gemaakt. Hoe dat gaat gebeuren en of dat gaat lukken is nog maar de vraag", zegt Elfanie toe Laer, journalist bij Het Financieele Dagblad. Eén oplossing is meer jongeren richting de haven trekken, stelt de journalist. "Als je wil vernieuwen en veranderen, moet je ook verjongen." Beller Jan Schrijver ziet grote overheidsinvesteringen in de Rotterdamse haven niet zitten. "Vergroenen en olie-industrie zie ik niet gecombineerd", zegt Schrijver. "Dat ze een economisch trekpaard zijn, is geweest."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!