Diversiteit in de media is vaak nog een blinde vlek
- Nieuws
- Diversiteit in de media is vaak nog een blinde vlek
Voor haar afstudeerscriptie Blinde Vlekken interviewde Charlotte Klein twaalf hoofdredacteuren van landelijke media over het diversiteitsbeleid van Nederlandse media. Voor haar onderzoek kreeg Klein de Afstudeerprijs Villamedia toegekend. In De Nieuws BV geeft ze aanbevelingen om de diversiteit te verbeteren.
Video niet beschikbaar
Hoofdredacteuren, van zowel landelijke kranten en weekbladen, als televisieprogramma's, beoordelen de noodzaak van diverse redacties verschillend, vertelt Klein. Ongeveer driekwart zegt diversiteit van belang te vinden, voor de overigen speelt het geen rol in hun redactionele beleid. Ze tekent daarbij aan dat dat misschien wel veranderd is sinds de Black Live Matter-demonstraties. De interviews die Klein deed vonden voor die tijd plaats.
Van de twaalf geïnterviewde hoofdredacteuren was eentje vrouw, de elf anderen waren witte mannen. Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad, bevestigt dat er nog een wereld te winnen is. Zelf zegt hij -"met het schaamrood op de kaken"- dat etnische diversiteit bij het AD op de vierde plaats komt op zijn prioriteitenlijstje. Digitalisering, regionale spreiding en een betere man-vrouwverhouding zijn vooralsnog belangrijker voor de krant.
Beter scouten
Nijenhuis onderkent wel een probleem: mensen met een migratie-achtergrond kiezen niet vaak voor de journalistiek, en als ze al bij een krant willen werken, dan is dat vaak alleen als opiniemaker. Klein doet in haar scriptie een aantal aanbevelingen, en vindt dat hoofdredacties beter kunnen scouten. Daarnaast benadrukt zij het belang van het creëren van massa: nog te vaak denken media dat één zwaluw zomer maakt. Nijenhuis is het daar volmondig mee eens.
Voor mensen die vinden dat er veel te veel wordt gehamerd op diversere media heeft Klein een goed advies: kranten, tijdschriften, radio en televisie berichten voor alles en iedereen over alles en iedereen, en daar is diversiteit echt voor nodig.