Cultuur & Media
NOS

Regisseur Martin Koolhoven: 'Vrouw of man van kleur als James Bond, ik zie het niet zo snel gebeuren'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Regisseur Martin Koolhoven: 'Vrouw of man van kleur als James Bond, ik zie het niet zo snel gebeuren'

James Bond heeft een nieuwe baas. Vanmiddag werd bekend dat streamingsdienst Amazon van techmiljardair Jeff Bezos alle rechten heeft gekocht. De Britse gentleman, strak in pak, die in Amerikaanse handen valt. Wat staat hem - en alle fans - te wachten? Filmregisseur Martin Koolhoven geeft richting in NOS Met het Oog op Morgen.

Video niet beschikbaar

James Bond was al tijden een gewild merk op de filmmarkt, vertelt regisseur Koolhoven. "Als je weet dat er heel veel geld is betaald voor Starwars, Indiana Jones en andere franchises, kan je er donder op zeggen dat ook de James Bond-reeks gewild is."

Broccoli-bezit

De rechten van de reeks waren sinds de jaren zestig in handen van de familie Broccoli. "Ze hebben het altijd geleid als familiebedrijf en zelf de belangrijke beslissingen genomen", vertelt Koolhoven.

Tegenwoordig is het lastiger om snel "Bond-films uit de grond te stampen", zegt de regisseur. "Vroeger waren er ieder jaar James Bond-films, tegenwoordig is dat lastiger."

Diverse Bond?

Wordt de nieuwe Bond een vrouw of iemand van kleur? "Het is altijd een ding van de media geweest", zegt Koolhoven. "Iedereen heeft het er graag over." Koolhoven vervolgt: "Ik heb het nooit serieus genomen, omdat het risicovol is. Mensen zijn conservatief, ik zie het niet zo snel gebeuren."

Diversiteit in de filmreeks kan wel op andere manieren worden bewerkstelligt, vertelt Koolhoven: "006 kan je bijvoorbeeld door een vrouw laten spelen, 008 door een man van kleur, dan blijf je als maker af van James Bond."

Trendsetter naar trendvolger

Vanuit commercieel oogpunt is het slimme zet van Amazon, stelt Koolhoven: "Je kunt van James Bond allerlei spin-offs van maken, met allerlei spionnen uit dat universum. Het is bijna net zoals het Marvel-universum. Figuren die een bijrol hebben kan je een backstory geven."

"De reeks begon als trendsetter, daarna werd het een trendvolger", vertelt Koolhoven. Het is een barometer geworden van wat er in de wereld aan de hand is: "Op het moment dat Star Wars erg populair was, kregen we Moonraker en zat Bond in de ruimte. Toen Indiana Jones veel werd bekeken Octopussy, een high adventure-film en toen het serieuzer moest en de Bourne-films populair waren, kregen we de laatste cyclus."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie