Toekomst van vervoer en een connected toilet
- Nieuws
- Toekomst van vervoer en een connected toilet
Hoe ziet de toekomst van consumentenelektronica eruit? Tijdens techbeurs CES in Las Vegas krijgt techjournalist Tjitze Zijlstra een uniek kijkje op de producten die we mogelijk in de toekomst gaan gebruiken. Denk aan televisies met een oprolbaar scherm of telefoons die je kunt opvouwen. In het nachtprogramma Focus, iedere nacht tussen 02:00 en 04:00 uur op NPO Radio 1 doet hij uitgebreid verslag. Hieronder lees je zijn bevindingen.
Update: Grootste Techbeurs ter wereld in Las Vegas
Op de derde beursdag van de Consumer Eletronics Show (CES) heb ik een kijkje genomen bij de tientallen auto’s die op de beurs aanwezig zijn. Hoe ziet de toekomst van vervoer er uit? Ook heb ik een kijkje genomen bij een aantal gekke producten die op de beurs staat, de crazy tech.
Toekomst van vervoer
CES is de afgelopen jaren steeds meer een autobeurs geworden. Eén mega-grote hal staat volledig in het teken van vervoer. Fabrikanten tonen hier de nieuwste modellen, maar geven met concept cars ook al een klein kijkje in de toekomst.
Op CES is veel aandacht voor elektrische auto’s, maar ook vooral voor zelfrijdende auto’s. Die zelfrijdende auto’s vind je overigens niet alleen op de beursvloer, ze rijden ook tussen het gewone verkeer in Las Vegas. Dit gaat zonder problemen, afgezien van de Promobot-robot die werd aangereden door een Tesla. De vraag is echter of de beelden uit onderstaande video echter geen marketingstunt is.
Om de auto’s autonoom te laten rijden, worden ze uitgerust met een heleboel sensoren en camera’s. De verzamelde data wordt niet alleen door de auto gebruikt, maar ook gedeeld. Zo zag ik bij Qualcomm een voorbeeld dat iemand achter een muurtje loopt richting een weg. Op de weg rijdt een auto, waarvan de chauffeur de persoon niet ziet lopen, maar de auto ‘ziet’ de persoon wel. Om deze datawisseling mogelijk te maken is het krachtiger 5G-netwerk nodig. Op de beurs is ook volop aandacht voor deze opvolger van 4G. Met 5G gaan de internetsnelheden omhoog, kun je meer data versturen en kunnen meer toestellen (dus ook zelfrijdende auto’s) verbonden worden met het internet.
Aan de binnenkant van de auto vallen twee trends op. Er is veel aandacht voor spraakbesturing via Google Assistant of Amazon Alexa. Hierdoor kun je bijvoorbeeld de muziek veranderen, een WhatsAppje versturen of de verwarming aanpassen via spraakcommando’s. Daarnaast heeft de auto van de toekomst veel meer beeldschermen. Byton heeft een auto gepresenteerd waarbij het dashboard is gevuld met één groot scherm over de gehele voorkant van de auto. In een toekomst waarin we niet meer hoeven te letten op de weg, hebben we tijd voor entertainment.
De grote vraag is of we met deze auto van de toekomst in de toekomst nog een auto moeten bezitten. Zelf vind ik het grootste voordeel van autobezit dat je je spullen in de auto kunt laten liggen en dat je je stoel en spiegels niet elke keer hoeft af te stellen. Tijdens CES heb ik echter meerdere auto’s gezien die op basis van gezichtsherkenning de auto volledig naar jouw wensen kan afstellen. Denk aan de hoogte van de stoel, de afstand tot het stuur, de verlichting in de auto en jouw muziekvoorkeuren.
Als je aan de auto van de toekomst denkt, denk je misschien ook wel aan vliegende auto’s. Of die toekomst realiteit wordt is nog maar de vraag, wel is duidelijk dat vliegen in de toekomst een stuk toegankelijk worden. Bell toonde bijvoorbeeld de Nexus, een concept helikopter. Deze helikopter wordt naast kerosine aangedreven door een elektrische motor. Ook hoeft er geen piloot plaats te nemen in de helikopter, maar een flight manager. Hij kan de helikopter niet besturen, maar kan via meerdere schermen wel zien of alles goed gaat. Ook worden op CES meerdere drones getoond die mensen kunnen vervoeren.
Crazy tech
Ik struikelde vandaag op de beursvloer bijna over een koffer die uit zichzelf over de vloer reed. Deze Merkury koffer volgde trouw zijn eigenaar. De eigenaar had een polsbandje om, zodat de koffer hem kon herkennen. De koffer kan maximaal ongeveer tien kilometer per uur rijden. Er zitten sensoren in de koffer ingebouwd, zodat hij niet tegen obstakels rijdt of tegen mensen knalt. Met een prijskaartje van 1500 dollar is het niet de goedkoopste keuze om je bagage mee te nemen. Bovendien is het maar de vraag of je de koffer mag meenemen in het vliegtuig. Sommige maatschappijen weren bijvoorbeeld ook gadgets als elektrische skateboards vanwege het explosiegevaar.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een andere gek product is de Omron Forpheus, een robot die kan tafeltennissen. De robot was vorig jaar ook al aanwezig, maar elk jaar leert hij wat nieuws. Hij kan nu ballen met effect spelen. De Forpheus kan op verschillende niveaus weerstand bieden. Helaas heb ik zelf niet kunnen spelen, maar ik heb wel meerdere potjes gezien en ik was onder de indruk van de tafeltennis-kwaliteiten van de robot. Het bedrijf achter de robot richt zich op industriële automatisering. Met de tafeltennisrobot laten ze zien wat ze in huis hebben.
Het meest gekke product dat ik heb gezien op CES is het slimme toilet van Kohler. Ik heb nog nooit zo’n geavanceerde toilet gezien als de Kohler Numi 2.0. Het toilet heeft sensoren, waardoor de klep opengaat als je naast het toilet gaat staan. Bovendien heeft de Numi ingebouwde verlichting die je kunt dimmen en die in verschillende kleuren kan worden ingesteld.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De Amazon Alexa-spraakassistent is in het toilet ingebouwd, zodat je er ook muziek mee kan afspelen of het nieuws kunt afspelen. Het toilet heeft brilverwarming en ook nog een reinigingsfunctie. Je hebt dus geen wc-papier nodig. Het futuristische toilet heeft een stevig prijskaartje van 7000 dollar. Als je de zwarte variant wilt, betaal je zelfs 9000 dollar.
Focus
Je hoort techredacteur Tjitze Zijlstra deze week iedere nacht in het programma Focus tussen 02:00 en 04:00 uur op NPO Radio 1. Hij doet live verslag van de grootste consumentenelektronicabeurs van de wereld CES.