Is de toekomst van de Formule 1 elektrisch?
- Nieuws
- Is de toekomst van de Formule 1 elektrisch?
In de Formule E racen alleen elektrische auto's tegen mekaar. Dat is toch een stukje milieuvriendelijker dan de Formule 1. Daarom wordt in Vroege Vogels de vraag gesteld: is de toekomst van de Formule 1 elektrisch?
Is de toekomst van de Formule 1 elektrisch?
Dit weekend vindt in Zandvoort zeker niet één van de meest milieuvriendelijke evenementen plaats. Toch hebben Formule 1-races in de geschiedenis ook goed nieuws voor het milieu gebracht: door de drang om alsmaar beter te presteren in de Grand Prix is bijvoorbeeld een betere aerodynamica van auto’s ontwikkeld, en ook andere technieken om zuiniger te kunnen rijden hebben hun oorsprong in de wereld van het racen. En dat geldt straks helemaal voor de races met elektrische wagens, de Formule E, die steeds belangrijker wordt. We kennen zelfs een Nederlandse wereldkampioen elektrisch racen: Nyck de Vries.
Races op elektriciteit
Volgens hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven, optimistisch ambassadeur van het elektrisch rijden, is het een kwestie van tijd. "Ik denk dat dat wel eens sneller zou kunnen zijn dan je denkt. Het is een beetje zoals met roken: het wordt gewoon maatschappelijk onacceptabel om nog een benzineauto te rijden straks en dat geldt dus ook voor dit soort races. En dus zullen er races komen op elektriciteit."
Zonne-auto en super snel opladen
Op de Automotive Campus in Helmond werken start-ups en studenten aan de nieuwste ontwikkelingen en technieken op het gebied van elektrisch rijden. Zo is er, voorlopig nog als prototype, de Lightyear: een auto die volledig op zonne-energie rijdt en die is ontwikkeld naar aanleiding van de World Solar Races met zonneauto’s destijds in Australië. Met gunstige resultaten: volgens Tessie Hartjes van Lightyear blijkt al uit de testresultaten dat de wagen een actieradius heeft van ruim 700 kilometer. Volgend jaar moet de zonne-auto op de markt komen.
foto: Henny Radstaak
Lightyear
Eén deur verder zit InMotion, een groep studenten van de TU Eindhoven die bezig is om een elektrische racewagen te ontwikkelen die in 2023 klaar moet zijn om mee te doen aan de 24 uur van LeMans. Dat kan natuurlijk alleen als je niet al te vaak en heel snel de auto weer kunt opladen. De studenten van InMotion zijn daarom bezig een systeem te ontwikkelen die ervoor zorgt dat het opladen van de accu even kort duurt als het tanken van een benzineauto. Dan kan een auto i.p.v. binnen een half uur in een paar minuten weer helemaal ‘vol’ zijn.
De Revolution moet de eerste volledig elektrische endurance raceauto worden. Hiermee wordt voor de consument elektrisch rijden ook weer aantrekkelijker, want de snellaadtechniek die vandaag voor het racen ontwikkeld wordt, vind je morgen terug in de elektrische auto’s bij de dealer in de showroom.
Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur.
Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.