Sport
NOS

Conclusies na GP China: 'Als de McLarens geen fouten maken, zijn ze nagenoeg onverslaanbaar'

foto: Reuters
  1. Nieuwschevron right
  2. Conclusies na GP China: 'Als de McLarens geen fouten maken, zijn ze nagenoeg onverslaanbaar'

Max Verstappen bleef zondag nagenoeg foutloos in de Grand Prix van China, maar moest in zijn Red Bull genoegen nemen met een vierde plek. De 27-jarige Nederlander zag hoe Oscar Piastri en Lando Norris, zijn concurrenten van McLaren, de eerste twee podiumplaatsen opeisten. NOS-analist en coureur Jeroen Bleekemolen blikt terug op het raceweekend in Shanghai. "Als de McLarens geen fouten maken, zijn ze eigenlijk onverslaanbaar."

Video niet beschikbaar

Hij deed vrijwel alles goed, maar Max Verstappen kon in zijn Red Bull geen rol van betekenis spelen tijdens de Grand Prix in Shanghai. Concurrenten Oscar Piastri (eerste) en Lando Norris (tweede) zorgden voor de vijftigste dubbelzege van McLaren. "Als de McLarens geen fouten maken, zijn ze eigen onverslaanbaar", zegt NOS-analist en coureur Jeroen Bleekemolen over de verhoudingen van dit seizoen.

Verstappen begon de race als vierde, maar was na een paar bochten alweer teruggevallen naar plek zes. Hoe kan dat? "Hij had een goede start, maar wilde in de lange bocht buitenom voorbij Norris", zegt Bleekemolen. "Maar hij had de grip niet en gleed weg." Lang leek die zesde plek zijn lot, maar in de slotfase steeg Verstappen plots twee plekken door Ferrari-rijders Lewis Hamilton en Charles Leclerc te passeren. Dat kwam als een verrassing, ook voor de Nederlander zelf. "De harde banden deden het bij veel teams beter dan verwacht. Toen Verstappen na de pitstop met de harde banden ging rijden, ging het goed."

'McLaren is een stap verder'

De race over het Shanghai International Circuit maakt volgens Bleekemolen pijnlijk duidelijk hoe groot de achterstand van Red Bull is op de concurrentie. "Er staan dit seizoen nog 22 Grands Prix op de kalender, maar je ziet dat McLaren echt een stap verder is. Dat geldt ook voor Mercedes en Ferrari." Het is aan Verstappen zelf te danken dat hij blijft meedoen om de bovenste plekken, vervolgt Bleekemolen. "Hij maakt bijna nooit een foutje, niet in de kwalificatie of in de race, waardoor hij er toch iedere keer weer staat. Het is ongelofelijk wat hij week op week laat zien."

Quote

Er staan dit seizoen nog 22 races op de kalender, maar het is duidelijk dat McLaren een stap verder is

NOS-analist Jeroen Bleekemolen over de verhoudingen van dit seizoen

Hetzelfde kan niet worden gezegd over zijn nieuwe teamgenoot, Liam Lawson. De 23-jarige Nieuw-Zeelander verving in de winter de weggestuurde Sergio Pérez en heeft het moeilijk. "Noem het gerust dramatisch. Hij is dit weekend twee keer als laatste gekwalificeerd, zowel voor de sprintrace als de hoofdrace." Een mogelijke verklaring is het feit dat de Red Bull volledig is afgestemd op de wensen van Verstappen, legt Bleekemolen uit.

"Die heeft een aparte rijstijl waarbij hij wil dat de achterkant van de auto wordt aangepast. Voor deze auto moet je veel vertrouwen en gevoel hebben. Er is nog geen enkele teamgenoot van Verstappen geweest die daarmee kan omgaan. Dat is wel een groot probleem: Verstappen heeft het nodig om snel te zijn, maar niemand anders kan ermee rijden. Lawson overkomt hetzelfde."

Diskwalificatie

Drie uur na de race werden de twee Ferrari-coureurs Hamilton en Leclerc en Pierre Gasly (Alpine) gediskwalificeerd wegens het overtreden van de regels. De auto's van Leclerc en Gasly bleken één kilo lichter dan het minimumgewicht van 800 kilogram zonder brandstof. "Teams zoeken de grens op", zegt Bleekemolen. "Je moet ervoor zorgen dat je een marge hebt van ongeveer één kilo. "Op de weegschaal wil je op 800,5 kilo of 801 kilo uitkomen. Dat komt omdat extra gewicht de auto erg afremt. Ditmaal hebben ze te weinig marge overgehouden. Een stomme fout."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie