Wetenschap & Techniek
NTR

'Ik stond een 9.5 voor Nederlands, maar moest alsnog naar de bijles komen'

foto: Focusfoto: Focus
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Ik stond een 9.5 voor Nederlands, maar moest alsnog naar de bijles komen'

Hoogbegaafd zijn, het kan voor- en nadelen hebben: je leert veel sneller, maar je kunt ook het buitenbeentje zijn op school. In Radio Focus vertellen Sima de Bruyn-Daoud, Anouar Yujil en Karim Amghar over hun ervaringen.

Hoogbegaafdheid: vloek of zegen?

Anouar Yujil is hoogbegaafd en heeft een migratieachtergrond. Op school hadden mensen al gauw een vooroordeel over Anouar. Hij stond bijvoorbeeld gemiddeld een 9.5 voor Nederlands, maar werd alsnog ingeschreven voor de bijlessen. Volgens Anouar is het een soort onbewuste racisme.

Quote

Ik kijk met gemengde gevoelens terug op mijn middelbareschooltijd

Anouar Yujil

"Ik voel mensen sneller aan en trek met oudere mensen op. Op mijn 14e ging ik om met mensen van 20 jaar. Ik kijk met gemengde gevoelens terug op mijn middelbareschooltijd. De leeftijdsfase is sowieso leuk, je leert het leven kennen, maar ik ben ook tegen veel nadelen aangelopen, dat heeft ook te maken met mijn hoogbegaafdheid en afkomst."

Anouar over vooroordelen

Video niet beschikbaar

Docent Karim Amghar vindt de onbewuste vooroordelen een groot probleem in het onderwijs. "Niemand gaat het onderwijs in om kinderen te pesten, ik geloof echt wel dat de docent van Anouar toen dacht hem te beschermen, maar eigenlijk was hij hem enorm aan het demotiveren."

Ook hebben mensen vaak een duidelijk beeld van hoe een hoogbegaafd persoon er uit ziet: "Een jongetje met blauwe ogen uit Wassenaar, en zeker niet uit de Schilderswijk", zo zegt Karim.

Stempel

Sima de Bruyn-Daoud is oprichter van stichting IQ+, zij zetten zich met een groep vrijwilligers in voor hoogbegaafde kinderen. "We willen dat de kinderen oké zijn met zichzelf. Sommige hoogbegaafde krijgen best wel wat negativiteit over zich heen en dat gaat knagen aan je zelfbeeld."

Sima laat haar drie kinderen die vermoedelijk hoogbegaafd zijn niet officieel testen. 'Een intelligentietest resulteert in een cijfertje en dat zegt nog steeds niet zo veel,' zegt Sima, 'uiteindelijk gaat het op school om de leerbehoefte'.

Aanpak

"We moeten niet in kleine hokjes denken", zegt Anouar over hoogbegaafdheid, "maar in één grote, eentje waar we allemaal in passen en waar we allemaal in thuis horen. We moeten kijken vanuit een invalshoek van een hoogbegaafde."

Focus Wetenschap

Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap

Ster advertentie
Ster advertentie