'Het is uniek dat Hamilton en Verstappen allebei uitvallen met technische problemen'
- Nieuws
- 'Het is uniek dat Hamilton en Verstappen allebei uitvallen met technische problemen'
Kapotte remmen hebben zondag een einde gemaakt aan de zegereeks van Formule 1-coureur Max Verstappen. Op het stratencircuit van Melbourne zorgden oververhittingsproblemen al na vier ronden (van de 58) voor uitval. De overwinning ging naar Carlos Sainz, de coureur van Ferrari die twee weken geleden nog in het ziekenhuis lag met een blindedarmontsteking.
Video niet beschikbaar
De auto van de klagende Verstappen begon al vroeg in de race te roken, waarna de 26-jarige coureurmoest stoppen. Op het oog leek de motor de boosdoener, maar het bleek om een defect remsysteem te gaan. "Remmen kunnen heel heet worden en moeten ook weer afkoelen. Als ze heet, heter en nog eens heter worden, dan wordt het een probleem", zegt commentator en verslaggever Louis Dekker, die de race vanochtend bij het ochtendgloren (de race begon om 05.00 uur) volgde. "Vroeg of laat ontploft zo'n ding. Toen hij bij de pitstraat aankwam, zag je 't uit elkaar knallen."
Groot nieuws
Verstappen die een race niet alleen verliest, maar ook niet eens over de eindstreep komt: het is weer eens wat anders. "Dit is heel uitzonderlijk", zegt Dekker. "Dat-ie niet won, was al groot nieuws. Dat hij uitvalt, is ook alweer twee jaar geleden. De Formule 1 is zo betrouwbaar geworden."
Tel daarbij op dat ook rivaal Lewis Hamilton door motorproblemen vroegtijdig moest afhaken, en de race is inderdaad gerust uitzonderlijk te noemen. "De eerste keer dat ze beiden door technische problemen zijn uitgevallen, was volgens mij vanochtend. Zo uniek is dat."
Het is uniek dat Hamilton en Verstappen allebei uitvallen met technische problemen
Wat nu? Technici dragen grote verantwoordelijkheid voor het functioneren van hun auto's. Komt een van de personeelsleden in de problemen? Dat ligt eraan, vertelt Dekker. "Als iemand uit het publiek iets op de baan heeft gegooid en dat in de auto terecht is gekomen, dan kan niemand daar iets aan doen."
Mario Kart
Maar de verantwoordelijkheid kan ook bij de medecoureurs liggen, vertelt Dekker. Hij neemt Alpine-rijder Esteban Ocon als voorbeeld. Coureurs hebben namelijk meerdere laagjes plastic op hun helm die beschermen tegen vuil. Deze stukjes kunnen worden afgescheurd, zodat een rijder verzekerd is van goed zicht op de baan. "Die gooien ze gewoon achter zich weg", vertelt Dekker. "Als je de pech hebt dat je dat ding net in je snufferd krijgt, à la Mario Kart, dan heb je een probleem."
Wat de oorzaak was, is vooralsnog onduidelijk. Het is vooral de vraag of het bij een incident blijft, of dat de doorgaans zo betrouwbare renstal een dure fout heeft gemaakt. Dekker: "Verstappen klonk na afloop ontzettend gelaten. Hij weet dat het opgelost moet worden. Als het één keer gebeurt, dan is dat acceptabel. Maar gebeurt dit over twee weken in Japan weer, of twee weken later in China, dan gaat-ie heel anders klinken dan vandaag."
Een uitgebreidere analyse met voormalig coureur Jan Lammers is te beluisteren onder het kopje 'Fragmenten'.
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.