Sport
NOS

Russell verliest GP-zege door te lichte auto: 'Mailtje niet voor bos bloemen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Russell verliest GP-zege door te lichte auto: 'Mailtje niet voor bos bloemen'

Mercedes eindigde de Grote Prijs op Spa-Francorchamps vandaag met een een-tweetje, maar moest de winst van George Russell na afloop inleveren omdat zijn auto anderhalve kilo te licht werd bevonden. Nieuwe winnaar: collega Lewis Hamilton. Een schrale troost, volgens Formule 1-verslaggever Louis Dekker. "Als het mailtje binnenkomt terwijl de champagneflessen klaarstaan, kun je je afvragen wat er nog van het feest overblijft."

Video niet beschikbaar

Als een Formule 1-team na afloop van een grand prix een mailtje krijgt van Jo Bauer, voelen ze de bui al hangen. "Hij verschijnt niet vaak in de media", vertelt verslaggever Louis Dekker, "en doorgaans mailt hij niet omdat hij de winnaar een bosje bloemen wil sturen."

Mercedes-coureur George Russell raakte zijn zege na afloop kwijt omdat zijn auto anderhalve kilo te licht bleek te zijn. Zodoende ging de overwinning naar collega Lewis Hamilton, die de race als tweede was geëindigd. Max Verstappen werd vijfde, maar schoof op naar plek vier.

Een Formule 1-auto weegt bijna 800 kilo, dus een verschil van anderhalve kilo lijkt op het oog weinig verschil te maken. Dekker: "Je zou kunnen denken: anderhalve kilo, wat maakt dat uit? Maar de geschiedenis van de Formule 1 leert dat daar maar één straf op staat: diskwalificatie."

Blunder of gok

Hoe kan Mercedes dit over het hoofd hebben gezien? "Het kan een blunder zijn geweest, omdat er bijvoorbeeld verkeerd is gerekend met de hoeveelheid brandstof die je over moet houden aan het einde van de race", schetst Dekker. "Optie twee - en dat valt moeilijker te bewijzen - is dat ze willens en wetens de kluit hebben belazerd en de gok hebben genomen. Mercedes had een hele goede smoes moeten bedenken om hiermee weg te komen."

De zege ging naar teamgenoot Hamilton, maar volgens Dekker zal er geen jubelstemming heersen bij de renstal. "Ze waren een dubbelzege aan het vieren. Zeven jaar geleden deden ze dat ongeveer ieder weekend, totdat Max Verstappen wereldkampioen werd. Daarna hebben ze zulke weekenden niet vaak meer meegemaakt - en dus was de ontlading enorm. Als het mailtje binnenkomt terwijl de champagneflessen klaarstaan, kun je je afvragen wat er nog van het feest overblijft. Het is een schrale troost dat de zege naar Hamilton is gegaan."

Quote

Het kan een blunder zijn geweest, zoals verkeerd rekenen met de brandstofhoeveelheid

Formule 1-verslaggever Louis Dekker over de diskwalificatie van George Rusell

Verstappen eindigde de race als vijfde en schoof door de diskwalificatie van Russell op naar de vierde plek, nadat hij vanaf de elfde plaats was begonnen. De Nederlander toonde dit weekend nog altijd de beste te zijn onder zware omstandigheden (het regende flink in België), maar een gridstraf volgde omdat Red Bull een overtollige motorwissel had doorgevoerd. "Verstappen wist al dat het podium halen heel moeilijk zou worden vanaf de elfde plek", zegt Dekker. "Op basis van simulaties en berekeningen is hij de race geëindigd zoals hij had verwacht."

De coureurs staan nu voor een zomerstop. De volgende grand prix staat gepland voor zondag 25 augustus, wanneer Zandvoort het decor is. De pauze valt op een ongunstig moment voor Red Bull, zegt Dekker. De Brits-Oostenrijkse renstal heeft de laatste weken problemen met de afstelling en heeft iedere dag nodig om de auto te verbeteren.

Verplicht vakantie

Probleem: werken tijdens de zomerstop is niet toegestaan. "Natuurlijk gaan ze evalueren, niemand kan ze verbieden om mailtjes te sturen", zegt Dekker. "Maar het is verplicht om vakantie te nemen. Het grote werk ligt stil. Er gaat als het ware een groot lint om de fabriek. Iedereen moet op vakantie - wat ook gezond is. Verstappen is niet de enige die de laatste tijd sikkeneurig is bij Red Bull, je kunt aan iedereen zien dat ze veel weekenden van huis zijn geweest.

Het weekend in België is alweer de vierde keer op rij dat Verstappen een grand prix niet wint. Ook in Oostenrijk, Groot-Brittannië en Hongarije eindigde hij niet op de bovenste trede van het podium. "Dat is een bijzondere statistiek", zegt Dekker. "Hij scoort nog steeds punten, dus hij staat nog altijd mijlenver voor in de stand om het wereldkampioenschap. Maar vier races op rij niet winnen, dat gebeurde voor het laatst in 2020."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie