Politiek
KRO-NCRV

Winst Trump: 'Golden Age voor wie? Enorme domper!'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Winst Trump: 'Golden Age voor wie? Enorme domper!'

Donald Trump claimt de winst. In de Senaat hebben de Republikeinen ook de winst behaald en er bestaat een kans dat zij ook in het Huis van Afgevaardigden een meerderheid krijgen. Wat is de eerste reactie van ons Nederlanders op deze winst voor Trump? "Een enorme domper, dat is een feit", zegt politiek commentator Kees Boonman bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Voor sommigen een grauwe ochtend, terwijl anderen blij zijn met de winst van de Republikeinen. "Dit was al de verkiezing van de polarisatie en Trump is de belichaming daarvan, hij zoekt dat op", zegt Lucas Waagmeester, voormalig VS correspondent voor de NOS.

Gouden tijden

Trump beloofde in zijn speech: 'This Will truly be the golden Age of America.' "Voor welke groepen het een gouden tijd wordt en wat dat voor Europa betekent, dat vertelt hij niet", zegt Tanja Groenendijk, Amerikanist.

Fix it

Sinds afgelopen week kwam de boodschap 'Trump Will fix it' op in de campagne van Trump. "Wat hij precies gaat 'fixen' wordt niet benoemd", zegt Jan-Kees Emmer, ook voormalig correspondent voor de Telegraaf in Amerika. "Dat wordt dan een blank canvas waar iedereen zijn eigen ideeën op kan projecteren."

"Hoe het kan dat zoveel mensen op een veroordeelde stemmen met verschrikkelijke uitspraken, kan ik met mijn hoofd niet bij", komt als geluid uit de Spraakmakers-community.

Volgens Waagmeester heeft Trump de kracht om zoveel mogelijk grote groepen naar de stembussen te jagen. "Hij weet boosheid aan te wakkeren, waardoor mensen voelen dat ze naar de stembus moeten. Hij jaagt mensen van de bank."

Enorme domper

Politiek commentator Kees Boonman bevindt zich op het moment in Washington, vlakbij het Witte Huis. De commentator vertelt dat het merendeel er, evenals in New York, op de Democraten stemt. Daardoor is er minder verdeeldheid, maar de teleurstelling groots. "Ik ga het zo in de stad zien, maar het is een enorme domper, dat is een feit."

Bij de campagne van de Democraten waren er meerdere popsterren betrokken. Volgens Groenendijk liet Trump zich meer als deelgenoot zien, door in gesprek te gaan met de 'truckdrivers'. "Dit heeft in zijn voordeel gewerkt. Je ziet dat bij deze verkiezing aspecten als migratie en achtergrond alle kanten op zijn gegaan. Maar klasse en gender hebben de grootse rol gespeeld." Zo viel het Groenendijk op dat met name jonge vrouwen zich met Harris konden identificeren.

Er komt vanuit de Spraakmakers-community het idee dat Amerika gewoon geen vrouwelijke president wil. "Er is geen bewijs voor dat glazen plafond", zegt Waagmeester. "In de tijd van Hillary kwam er uit onderzoek naar voren dat men met name Hillary Clinton niet als president wilde."

Volgens Waagmeester is het opmerkelijk dat de wet, om de kiezer aan te raken en zo te overtuigen tot hun stem, van de baan lijkt. "De democraten zijn langs deuren geweest in de staten en wijken. De Republikeinen hebben de kiezer niet eens aangeraakt. Je kunt wel stellen dat die wet dus niet meer leidend is."

Verzilveren in een boodschap

Al had Harris uiteindelijk niet zo'n sterke boodschap als de Republikeinen met 'Trump Will fix it' hadden, volgens Emmer.

"Ik denk dat Amerikanen de woorden niet hebben kunnen vinden om met de kiezer te binden", zegt Waagmeester. "Biden kon zich wel eens presenteren als de man van de vakbonden, maar in brede zin mensen raken, dat hebben ze niet kunnen verzilveren in een boodschap. En dat is een gemis." Volgens Waagmeester zit toch de meeste energie op rechts, waardoor het hen lukt mensen net wat meer te overtuigen. "Dit zie je in Europa, maar dus ook in Amerika.

Waagmeester zegt dat er achteraf altijd dagenlang wordt gereflecteerd waar het mis is gegaan en wiens schuld het is geweest, waarop Emmer reageert: "Je kunt altijd terug gaan redeneren, maar de tijd van redelijkheid is in ieder geval voorbij."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie