Dit zijn de meest opvallendste verkiezingsbeloftes
- Nieuws
- Dit zijn de meest opvallendste verkiezingsbeloftes
Wat zijn de politici van plan? Om dat te weten te komen moet je de verkiezingsprogramma's doorspitten. Monnikenwerk, vinden de meeste mensen. Maar voor politiek redacteuren bij De Nieuws BV Joost Bekendam en Anna Pleijsier is het een heus festijn.
Voor jou zochten ze uit wat de meest opvallende, onhaalbare en bizarre verkiezingsbeloftes zijn. Vandaag, op de eerste dag dat de stembussen open zijn, brengen ze deel één van een driedelige reeks.
Video niet beschikbaar
De eerste categorie heet 'sinterklaas bestaat, daar zit hij', uiteraard gebaseerd op de beroemde uitspraak van Hans Wiegel (VVD). In 1972, tijdens een verkiezingsdebat in het Groningse congrescentrum Het Tehuis, maakte Wiegel zijn collega Den Uyl uit voor sinterklaas omdat hij met overheidsgeld zou smijten.
Sinterklaas bestaat
Video niet beschikbaar
Welke 'verkiezingscampagnecadeautjes' delen de huidige partijen uit aan hun achterban? Met welke lokkertjes krijgen ze hun doelgroep naar de stembus? Wij hebben de drie meest opvallende op een rijtje gezet.
1. Het startkapitaal van 10.000 voor jongeren
Deze belofte staat in het verkiezingsprogramma van GroenLinks: "Vanaf achttien jaar krijgen alle jongeren recht op een startkapitaal van 10.000 euro. Studenten die onder de 'leenstelselgeneratie' vallen krijgen als compensatie met terugwerkende kracht recht op dit startkapitaal."
Klaver over startkapitaal
Video niet beschikbaar
Deze belofte van GroenLinks doet een beetje denken aan de belofte van Rutte: 1000 euro voor elke Nederlander. GroenLinks wil met dit cadeautje van 10.000 duidelijk de jongere kiezer lokken.
Het startkapitaal is bedoeld om de ongelijkheid tegen te gaan. Volgens GroenLinks worden de rijken steeds rijker en neemt de kansenongelijkheid toe. Daarom moeten alle jongeren op hun 18e 10.000 euro op hun rekening krijgen. Dat kost jaarlijks 2,2 miljard euro. Wie gaat dat betalen? De miljonairs, die allemaal wat moeten inleveren. Want we kunnen best een beroep doen op hun portemonnee, uhm, solidariteit.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Dit idee is gebaseerd op de ideeën van Thomas Piketty, de Franse econoom die bekend is geworden door zijn boek Het Kapitaal. Dit idee over het startkapitaal schreef Piketty in zijn laatste boek, een Bijbel eigenlijk, ongelofelijk dik ding: Kapitaal en ideologie. Jesse Klaver schuift niet onder stoelen of banken dat hij de boeken van Piketty als inspiratiebron gebruikt voor zijn politieke plannen.
2. Dertiende maand voor AOW'ers
Natuurlijk is de hele partij gericht op een specifieke doelgroep, maar dit is natuurlijk een lekker cadeautje om misschien de laatste vijftigplussers over de streep te trekken.
Dertiende maand 50PLUS
Video niet beschikbaar
In het, super dunne, verkiezingsprogramma van 50PLUS staat een cadeautje voor de AOW'ers. Een dertiende maand. Waarom 50PLUS dat wil en hoe ze dat willen betalen, is niet terug te vinden in het programma.
50PLUS stopt al bijna 8 miljard in de verhoging van de AOW. Maar een dertiende maand, wat heel veel werkenden ook hebben, voelt natuurlijk veel concreter. Een maand extra inkomen, note bene. Klinkt lekker voor de AOW'er, maar de kans dat er echt een dertiende maand komt voor deze mensen, is natuurlijk klein. En lokkertje voor de achterban dus.
3. Nationaal Coördinator Bestrijding Moslimdiscriminatie
Gevonden in het verkiezingsprogramma van DENK: "Een nationaal programma om islamofobie en moslimhaat te bestrijden. Aan het hoofd hiervan staat een Nationaal Coördinator Bestrijding Moslimdiscriminatie"
Nationaal Coördinator Bestrijding Moslimdiscriminatie
Video niet beschikbaar
Als een partij zich sterk maakt tegen discriminatie is het wel DENK. Toch is dit een opvallende belofte. Want als je tegen discriminatie bent, ben je toch ook tegen antisemitisme en homo-discriminatie?
Het feit dat deze partij zich specifiek richt op 'Moslimdiscriminatie' is natuurlijk om hun achterban aan te spreken. De kans dat er echt een Nationaal Coördinator komt die zich enkel met de discriminatie van moslims bezighoudt, is natuurlijk heel klein.
Later deze week:
- Deel 2: Broze beloftes
Beloftes die eerder onuitvoerbaar bleken, maar toch weer in de verkiezingsprogramma's staan.
- Deel 3: Marketing beloftes
Politiek ideeën moet je ook verkopen, en daar komt een heerlijk staaltje marketing bij kijken.
Meer van De Nieuws BV?