Hoe ver is de Tweede Kamer met aanpak van grensoverschrijdend gedrag?
- Nieuws
- Hoe ver is de Tweede Kamer met aanpak van grensoverschrijdend gedrag?
Door de aflevering van BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland zijn er veel meldingen gedaan, met als gevolg veel mensen zijn opgestapt: Marc Overmars vertrok bij Ajax, Mick van Wely bij de Telegraaf, Gerrit van de Kamp bij de politiebond. Heeft de Tweede Kamer iets gedaan naar aanleiding van het nieuws van The Voice? Anna Pleijsier, politiek redacteur bij De Nieuws BV, zocht het uit.
Video niet beschikbaar
Ook in politiek Den Haag sloeg het nieuws over het verregaand grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland, gebracht door BOOS (BNNVARA), in als een bom. Staatssecretaris Cultuur en Media Uslu sprak zich uit over de kwestie en ging het gesprek aan met John de Mol.
Kamer biedt trainingen aan tegen grensoverschrijdend gedrag
Kamervoorzitter Vera Bergkamp greep dit moment aan om een mail te sturen naar alle Kamereleden en medewerkers. Daarin gaf ze aan dat er vertrouwenspersonen zijn waar je heen kan, maar ook – en dat nieuw voor de Tweede Kamer – dat alle (fractie)medewerkers en Kamerleden trainingen kunnen volgen: 'Omstanderinterventie', gericht op preventie en 'Adequaat handelen bij meldingen en klachten'.
Grensoverschrijdend gedrag is helaas niet nieuw in de Tweede Kamer, blijkt ook uit eerder onderzoek van De Nieuws BV. Met name na de beschuldigingen aan het adres van Dion Graus (PVV) hebben Kameleden en het presidium – de dagelijkse leiding over de Kamer die gaan over de werkwijze en procedures in de Tweede Kamer met voorzitter Vera Bergkamp aan het roer – plannen beraamd om de Tweede Kamer een meer veilige werkplek te maken dan het nu is.
De ‘onmacht’ van Kamervoorzitter Vera Bergkamp
Het lastige is dat Vera Bergkamp als voorzitter van de Tweede Kamer wel als verantwoordelijke wordt gezien om wangedrag aan te pakken. Dat kan zij ook doen als het gaat om wangedrag tijdens debatten. Maar de Kamervoorzitter mag niet zomaar een Kamerlid ontslaan of uit een fractie zetten. Uiteindelijk moeten ook fracties hun verantwoordelijkheid nemen. En dat doen niet alle fracties even serieus, blijkt uit eerder onderzoek van De Nieuws BV.
Dat staat uitgelegd op de website van de Tweede Kamer. "Reden hiervoor is dat het Presidium geen mandaat of middelen heeft om goed onderzoek te doen naar beschuldigingen van ongewenst gedrag. Zij kunnen niet aan hoor- en wederhoor doen of partij kiezen. Aan fracties is gevraagd om ook zelf actie te ondernemen als er sprake is van ongewenst gedrag in de fractie. De Voorzitter en het Presidium nemen dit standpunt in omdat zij geen verkeerde verwachtingen willen wekken bij mensen die zich mogelijk in een precaire situatie bevinden."
Wat de Kamervoorzitter en het presidium wel kunnen doen, is het zogenoemde ‘instrumentarium’ aanvullen. Oftewel: welke instrumenten de Kamer kan inzetten om ongewenst gedrag tegen te gaan. Hier zijn in de zomer van 2021 een aantal plannen uitgerold.
Wat kan de Tweede Kamer wel doen?
Ten eerste wordt er intern kwalitatief onderzoek gedaan naar de sociale veiligheid binnen de Tweede Kamer. Daarnaast heeft Renske Leijten (SP) aangevraagd om het beleid van verschillende politieke fracties om sociale veiligheid te waarborgen openbaar te maken. Als het gaat om financiën, nevenfuncties of geschenken moeten fracties daar transparant in zijn. Waarom dan niet als het gaat om beleid om je eigen medewerkers te beschermen? Tenslotte wordt onderzocht of de gedragscode van de Tweede Kamer uitgebreid kan worden. Nu wordt er gefocust op giften of registratieverplichtingen, maar niet op grensoverschrijdend gedrag.
Inmiddels is het best een tijd geleden dat deze plannen in de week gelegd zijn. Hoe gaat het daar nu mee? Nou, eigenlijk wordt aan alles nog steeds gewerkt. Het is nu nog onduidelijk of de Tweede Kamer ook echt iets gaat aanpassen aan de gedragscode of meer transparantie van fracties gaan eisen. Hopelijk weten we binnenkort meer.
Waar kan je wel terecht als je te maken hebt met grensoverschrijdend gedrag in de Tweede Kamer?
Aanpak wangedrag in Tweede Kamer niet op orde