Alicante - Waarom is er zoveel hype voor de metaverse?
- Nieuws
- Alicante - Waarom is er zoveel hype voor de metaverse?
Techreuzen als Google en Facebook weten het zeker: de Metaverse wordt dé volgende stap in de ontwikkeling van het internet. Laatstgenoemde veranderde zelfs haar naam in Meta. Wat is deze metaverse precies en waarom bestaat er zo'n grote hype voor? De podcastmakers van Alicante hebben het in de meest recente aflevering uitgezocht.
#11 - Waarom is er zoveel hype voor de Metaverse? (S03) - Alledaagse Vragen
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De metaverse laat zich definiëren als een online netwerk van virtuele driedimensionale werelden. Gebruikers kunnen hier met hun digitale evenbeeld, ook wel een avatar genoemd, doorheen lopen en verschillende activiteiten ondernemen. Virtual reality speelt hierin een belangrijke rol. Het internet verandert hierdoor van een tweedimensionaal scherm naar een 3D-beleving.
Momenteel is de metaverse nog een concept, maar er wordt hard aan gewerkt om de plannen te realiseren. Naar verwachting is de technologie over tien jaar ver genoeg om de metaverse ook daadwerkelijk te betreden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Digitale kleding
Hoogleraar Henk Volberda denkt dat de metaverse een grote impact op onze maatschappij gaat hebben. ‘We gaan het metaversum gebruiken voor de leuk, maar je ziet ook steeds meer bij bedrijven dat het een business model wordt. Als veel mensen er gebruik van maken, kun je daar ook dingen verkopen.’
De handel in deze digitale wereld is al volop bezig. Modemerken als Gucci en Nike verkopen al virtuele kleding voor de avatars van mensen. Vastgoedbedrijven en particulieren kopen ook al virtuele grond in de hoop dit later tegen grote winst te verkopen.
Risico’s
Naast de mogelijkheden van de metaverse ziet Volberda ook risico’s: ‘Wanneer je land wil kopen in de fysieke wereld, dan zit je aan een begrenzing vast. In de metaverse is het oneindig en dat betekent ook dat de waarde van de dingen die je daar aanschaft niet zo zeker is als in de fysieke wereld.’
De metaverse kan daarnaast ook een verslavende werking hebben. ‘Je ziet het nu al bij sommige gamers, maar de kans bestaat dat mensen verslaafd raken aan het interacteren met die 3D-wereld. Ook omdat er heel veel incentives zijn die niet altijd aanwezig zijn in de fysieke wereld.’
Metaverse in Nederland
Ook in Nederland wordt aan de metaverse gebouwd. De Utrechtse start-up BeemUp specialiseert zich in het vormgeven van de digitale wereld. ‘We gebruiken gametechnologie om verhalen en 3D-omgevingen voor bedrijven en merken te bouwen,’ legt Managing Director Alex van der Baan uit. ‘Eigenlijk is het een soort YouTube-filmpje maar dan kun je er doorheen lopen. Je kan op deze manier bijvoorbeeld het concert van een artiest bijwonen terwijl die niet eens in de buurt is.’
Benieuwd naar het hele verhaal? De nieuwste aflevering van Alicante staat nu online op de site van NPO Radio 1. Ook in podcast-apps is de aflevering te vinden.
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.