Het Binnenhof in de zomer: hoogseizoen voor lobbyisten
- Nieuws
- Het Binnenhof in de zomer: hoogseizoen voor lobbyisten
Het zomerreces is geen vakantie in Den Haag. Het is het hoogseizoen voor de lobbyisten, legt politiek redacteur David van der Wilde uit.
''Na de jaarlijkse zomerbarbecue is het Binnenhof heel snel leeggelopen. Hier en daar wandelt nog een verdwaald Kamerlid. Een enkele voorlichter maakt de dossiers op orde. Verder is het op de formerende figuren en de postende parlementaire pers na stil in Den Haag.
Toch mag je deze periode ab-so-luut geen vakantie noemen voor de gemiddelde politicus. Er wordt heus hard gewerkt houden ze je dan voor. Goed, misschien wordt er een week of twee vakantie gevierd. Verder wordt er flink door gebuffeld in de vergaderloze zomerperiode.
Nu er geen debatten gepland staan duiken de Kamerleden de dossiers in. Ze gaan op werkbezoek, volgen bijspijkercursussen en hebben allerhande afspraken. Zeker nu. Een groot deel van de Kamer is nieuw in Den Haag of moet zich thuis maken in een nieuwe portefeuille. Dat betekent dat het gemiddeld Kamerlid een flinke dosis basiskennis op moet doen.
Zomercursussen
Hier liggen kansen voor lobbyisten. De belangenbehartigers hebben ‘hun’ politici al goed leren kennen. Sinds de verkiezingen hebben ze liters koffie achter de kiezen. In de Haagse cafés hebben de dames en heren van Public Affairs al de nodige kennismakingsgesprekken met politici gevoerd. En hebben ze goed opgeslagen wie enig verstand van zaken heeft en wie nog clueless door Den Haag dwarrelt.
Die laatste groep, de dames en heren die zich nog flink moeten inlezen, wordt nu hulp aangeboden. De verschillende lobbykantoren bieden allerhande zomercursussen aan. Ze zorgen dat je als Kamerlid langs kunt bij bijzondere bedrijven, kan kijken op spannende plekken en interessante mensen voor jouw portefeuille kunt spreken. Zo kun je je zomer nuttig gebruiken.
Schiphol
Je ziet deze dagen dan ook volop tweets langskomen van Haagse nieuwelingen die trots vertellen over hun werkbezoeken. VVD’er Dilan Yesilgöz dook bijvoorbeeld op bij RTL. En Theo Hiddema van Forum voor Democratie stond met een verrekijker in de luchtverkeerstoren van Schiphol vliegtuigen in de gaten te houden. Ze laten zien dat ze druk bezig zijn.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Maar zonder dat ze het in de gaten hebben laten ze zien dat ze druk belobbyd worden. Tijdens al deze bezoeken krijg je weliswaar een berg informatie, je wordt ook beïnvloed. Ieder aangeboden werkbezoek heeft een dubbele agenda. Stel je laat je bijpraten door RTL over het medialandschap. Dan krijg je de commerciële kijk op Hilversum gevoerd, maar je mist de andere kant van het gelijk. De informatie die je daar opdoet is niettemin reuze handig, maar nog altijd partijdig.
Erg?
Natuurlijk is er niets mis mee je te laten bijpraten door vakmensen. Sterker nog, ik ben blij met goed geïnformeerde Kamerleden. Op een terras hoorde ik bijvoorbeeld een lobbyist vertellen dat ‘zijn Kamerleden’ -iedereen die besluiten neemt voor zijn cliënten- soms geen enkel idee hebben waar ze over praten. Met hun bijspijkersessies zorgen lobbyisten dat er geen onuitvoerbare wetten worden aangenomen.
De vraag is echter of de gemiddelde politicus hun belangen voldoende in de smiezen heeft. Iemand die trots vertelt dat hij of zij heel hard heeft gewerkt de afgelopen zomer kan zomaar een geheel zomerprogramma van lobbyisten hebben gevolgd. Natuurlijk probeert iedere politicus de informatie van beïnvloeding te scheiden. De vraag is echter in hoeverre je daartoe in staat bent als de leraren op jouw school beroepslobbyisten zijn.''
David van der Wilde is politiek redacteur voor De Nieuws BV.