Onderzoek
KRO-NCRV

Door de nieuwe strategie van de bloemenveiling zijn er straks alleen nog rode en gele tulpen

foto: KRO-NCRVfoto: KRO-NCRV
  1. Nieuwschevron right
  2. Door de nieuwe strategie van de bloemenveiling zijn er straks alleen nog rode en gele tulpen

Nederland heeft de grootste bloemenveiling ter wereld, Royal FloraHolland, die al ruim honderd
jaar het platform is waarop bloemenkwekers en inkopers handel met elkaar kunnen drijven. Maar sinds het begin van dit jaar zijn de verhoudingen tussen RFH en de inkopers en handelaren zeer verstoord. RFH zet in op 100% digitalisering van de veiling. Volgens de kleine kwekers en inkopers zal dat leiden tot verschraling van het assortiment.

Digitale strategie FloraHolland funest voor nieuwe soorten bloemen

Royal FloraHolland (RFH) is een coöperatie van vierduizend kwekers uit binnen- en buitenland. De exportwaarde van de sierteeltsector is 9,5 miljard euro per jaar. RFH werkt al een paar jaar aan de 100% digitaliserings-strategie. Dat doen ze uit ambitie. Uiteindelijk willen ze de Amazon van de bloemenhandel worden. Daarmee zijn grote kwekers en handelaren in het voordeel maar kleine kopers en kwekers delven het onderspit.

Schouwen

Bloemen zijn een levend product. Bloemen moet je zien, ruiken en voelen. Maar een van de consequenties van de nieuwe strategie van RFH is dat kwekers foto’s moeten aanleveren in plaats van echte bloemen. De veiling was altijd de etalage van de kwekers. Maar met foto’s kun je je onvoldoende onderscheiden. "Op het ogenblik is een foto belangrijker als je bloemen. Er zijn slechte kwekers met mooie foto’s en er zijn goede kwekers met slechte foto’s, rara wie gaan er winnen", zegt Kweker Ben Jansen van Tunezo.

En ook voor inkopers hebben foto’s serieuze consequenties. Want als je een bloemenwinkel hebt of je rijdt met bloemen door heel Europa, dan wil je de beste en mooiste bloemen hebben. En die moet je hebben kunnen schouwen, zien en beoordelen op kwaliteit en je moet verrast kunnen worden.

Orderpicken

Ook wil Royal FloraHolland de logistiek van distributie van de bloemen gaan veranderen. Ze gaan ‘orderpicken’, net zoals gebeurt met pakjes bij bol.com. Dan zetten ze de bloemen op volgorde van binnenkomst in de koelcellen in plaats van soort bij soort. Maar inkopers moeten bloemen met elkaar kunnen vergelijken. "Dan wordt het heel lastig, dan moet ik om 12 uur s’ nachts beginnen om alles te kunnen zien, je weet niet waar het staat, ik denk dat dat gewoon een drama wordt", zegt Koos Heemskerk van Heemskerk Flora.

Inkopen wordt moeilijker

De bloemenveiling heeft nu een tribune met een aantal gigantische schermen, de klokken, waarop de bloemen zijn afgebeeld met informatie over de kweker, de lengte van de steel en het rijpheidsstadium. Op dit moment zijn er in Rijnsburg zeven klokken. Inkopers kopen bijvoorbeeld zonnebloemen op klok 7 en zien op klok 2 rozen voorbijkomen die ze ook willen hebben.

RFH wil landelijk veilen vanaf één locatie, in plaats van de drie veilingen die er nu zijn, Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg. Maar dan moeten inkopers gaan schakelen tussen 20 of meer klokken. En dat is voor kleine kopers niet te doen, ze verliezen overzicht en daarmee ook handel. "Als dat allemaal zo doorgaat dan zie ik de toekomst van mijn zaak somber in", zegt Pieter Straathof, eigenaar van twee bloemenwinkels.

Alleen rode en gele tulpen

Telers zijn de kraamkamer van de bloemen, het zijn ‘vakidioten’ en het kan járen duren voordat ze een nieuwe soort hebben geteeld. En lang niet alles lukt. Driekwart van de bloemen valt af omdat ze niet aan de eisen voldoen, zoals kleur, steellengte, aantal bloemknoppen, blaadjes enz. De kweker met zes hectare chrysanten kan veel geld verdienen, maar heeft zijn bloemen te danken aan het geduld en doorzettingsvermogen van de kleine teler.

Als kleine kwekers zich met foto’s niet kunnen onderscheiden, inkopers de bijzondere bloemen niet meer weten te vinden en andere eisen die de veiling stelt te duur worden, stoppen ze. En als kleine inkopers het loodje leggen omdat ze niet meer kunnen schouwen en het overzicht verliezen op 20 klokken dan verliest de consument. Want als het aanbod verschraalt dan maakt het niet meer uit of je bloemen koopt bij de bloemist of in de supermarkt. Dan blijven alleen de rode en gele tulpen over.

Toekomst

Kwekers en inkopers hebben een gezamenlijk belang. Daarvoor heeft een aantal van hen in 2017 de vereniging Flora Futura opgericht. De Flora Futura leden hebben geen probleem met digitalisering maar het moet mogelijk zijn om bloemen te kunnen zien, ruiken en voelen. Om ze te vergelijken en impulsaankopen te doen.

Naast het landelijk veilen pleiten ze voor een lokale fysieke veiling waar de nieuwe bloemen alle aandacht krijgen die ze verdienen.

Ook de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten, de VGB ziet het belang van een fysieke veiling: "die is voor een deel van de sector onmisbaar", zegt directeur Matthijs Mesken.

Michel van Schie, woordvoerder Royal FloraHolland (RFH) op de vraag naar de reden van het stoppen met de fysieke klok: “Een van de redenen dat fysiek veilen niet meer wordt toegepast heeft er mee te maken dat we overstappen op landelijk veilen in de toekomst betekent dat de producten die gekocht worden niet per se op locatie staan.”

Op de vraag of RFH de Greenery achternagaat, die dit proces al heeft doorgemaakt, er zijn daar alleen nog een paar grote handelshuizen over: "Nee dat zal niet gebeuren omdat wij in essentie hetzelfde blijven doen als we de afgelopen 110 jaar hebben gedaan. Wij gaan graag het gesprek aan met die kwekers, dat gebeurt ook op tal van momenten. Onze directie heeft heel frequent spreekuren waar elk lid welkom is, er zijn ledensessies voor inbreng en discussie dus die mogelijkheden zijn er maar er is een verschil tussen niet gehoord worden en niet je zin krijgen."

Ster advertentie
Ster advertentie