Ministerie door auto-industrie om de tuin geleid
- Nieuws
- Ministerie door auto-industrie om de tuin geleid
Het ministerie van Infrastructuur heeft - vlak voor het bekend worden van de sjoemelsoftware bij dieselauto's in 2015 - verschillende gesprekken gevoerd met autofabrikanten en importeurs. Die gingen over de veel te hoge uitstoot van dieselauto's. Het ministerie werd met een kluitje in het riet gestuurd. Dat blijkt uit een reconstructie van Reporter Radio.
De gesprekken met de autofabrikanten en importeurs van personenauto's leverden niets op. De situatie met te hoge uitstoot bij dieselauto’s bleef onveranderd. Henk Baarbé was destijds emissiespecialist op het toenmalige ministerie van VROM en was bij die gesprekken aanwezig. Baarbé: "Aanvankelijk leek het of ze onze kritiek serieus namen. We vroegen opheldering over wat er mis was. Die gesprekken gingen uiteindelijk als een nachtkaars uit."
Sjoemelsoftware
In 2012 deed onderzoeksbureau TNO in opdracht van het ministerie onderzoek naar de uitstoot van dieselauto’s. Uit testen op de weg kwam een veel hogere uitstoot van NOx (stikstofdioxide) naar boven dan op de rollerbank, waarbij het vermoeden bestond dat het om sjoemelsoftware zou gaan. Bij sommige auto's was de uitstoot wel 5 tot 10 keer zo hoog dan de toegestane Europese normen.
In 2015 werd bekend dat verschillende autofabrikanten sjoemelsoftware in de auto’s hadden ingebouwd om de werkelijke uitstoot te verdoezelen. Baarbé: "Er was een fabrikant die mensen naar het gesprek met het ministerie stuurde, waar wij niet zo veel aan hadden. Die hadden toegezegd dat ze de informatie zouden doorgeleiden naar de technische mensen van de fabriek. En daar hebben we toen nooit meer iets van gehoord."
Geen maatregelen
Betrokkenen laten aan Reporter Radio weten dat uit het onderzoek van TNO bleek dat er 'zaken grondig mis waren'. TNO is vervolgens met het ministerie, Volkswagen en auto-importeur PON om de tafel gaan zitten om de testen te bespreken. Alle partijen waren op de hoogte dat de uitstoot van dieselauto’s veel te hoog was, maar maatregelen bleven uit.
Wel heeft TNO samen met het ministerie van Infrastructuur er vanaf 2012 in Brussel op aangedrongen de wetgeving en de testprocedures m.b.t. de uitstoot te verbeteren. Deze nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat dieselauto's zowel op de rollenbank als op de weg schoon zijn.
Zondagavond 9 december in Reporter Radio: Dieselfraude, stond erbij en keer ernaar om 19.00 op NPO-Radio1