Egoïstische leugens maken op lange termijn ongelukkig
- Nieuws
- Egoïstische leugens maken op lange termijn ongelukkig
Liegen tijdens een onderhandeling kan je een goed gevulde portemonnee opleveren, maar uit Amerikaans onderzoek van de Rutgers University blijkt dat egocentrische leugens niet gelukkig maken en op de lange termijn een groot schuldgevoel opleveren. Sophie van der Zee is Universitair docent aan de Erasmus School of Economics en leugenexpert en in De Nieuws BV vertelt ze over het verschil tussen sociale en egocentrische leugens.
Video niet beschikbaar
Van der Zee legt uit dat we uit eerder onderzoek naar liegen weten dat voor de meeste mensen liegen negatieve emoties opwekt, waaronder schuldgevoel, stress, angst en boosheid. De toegevoegde waarde van dit nieuwe onderzoek is volgens Van der Zee dat wanneer er financieel voordeel te halen valt uit de leugen, mensen zich extra schuldig gaan voelen. Dat heeft Van der Zee nog niet eerder gezien.
Marktplaatsfraude
Het onderzoek van de Amerikaanse universiteit keek naar marktplaatsfraude. Op online verkoopplatforms is onderzocht wat liegen over de kwaliteit van het product, en daarmee het bepalen van de hoogte van de prijs, doet met de verkoper. Verkopers stonden hiermee voor de keuze: kies je voor een hogere prijs en laat je de gebreken achterwege, of ga je voor een betere verkopersreputatie, vat Van der Zee samen. "Er is vaker onderzoek gedaan naar liegen en oneerlijk gedrag, maar dit onderzoek gaat een stapje verder. In dit onderzoek gaat het namelijk over fraude plegen." Waar de leugenexpert van schrok waren de resultaten van het onderzoek: "74% van de proefpersonen die in de conditie waar ze konden liegen, logen daadwerkelijk."
Sociaal en egoïstisch liegen
Onderzoekers scharen onder liegen het bewust een verkeerd beeld op iemand anders overbrengen. Dat kan op de volgende vier manieren: iets onwaars zeggen, informatie achterhouden, overdrijven en minimaliseren. Uit eigen onderzoek van Van der Zee komt naar voren de volwassenen liegen omdat ze iets niet willen doen, omdat ze ergens niet over willen praten, om te beïnvloeden en om anderen zorgen te ontnemen. "Een aantal van die redenen zijn sociale leugens en we weten ook dat leugens interacties positief kunnen beïnvloeden of een band tussen mensen versterken. De leugens uit het Amerikaanse onderzoek zijn egoïstische leugens, want dat gaat over financieel voordeel voor jezelf ten koste van een ander."