Onderzoek
KRO-NCRV

Dubieuze truckershotels schieten als paddenstoelen uit de grond

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dubieuze truckershotels schieten als paddenstoelen uit de grond

Transportbedrijven brengen hun vrachtwachtenchauffeurs steeds vaker onder in zogenaamde truckershotels. Dat zijn overnachtingsplaatsen waar (meestal buitenlandse) vrachtwagenchauffeurs onder erbarmelijke omstandigheden de weekenden doorbrengen, ontdekte Reporter Radio.

Bovendien hebben deze veredelde garageboxen vaak niet eens een vergunning. Volgens de FNV en Transport Belangen Vereniging Nederland komen er steeds meer bij en zijn de omstandigheden waarin de chauffeurs worden gehuisvest belabberd.

Werkgevers willen een boete ontlopen

Hoe is het zo gekomen? Sinds de uitspraak van het Europese Hof in december vorig jaar moeten vrachtwagenchauffeurs verplicht eens in de twee weken 45 uur rusten. Dat mag níet in de cabine van hun truck. Transportbedrijven kunnen een boete van 1500 euro krijgen als ze de chauffeurs wél de lange weekendrust in hun cabine doorbrengen. Werkgevers willen die boetes ontlopen en laten hun chauffeurs daarom in deze zogenaamde truckershotels overnachten.

Henri Gulickx van Transport Belangen Vereniging Nederland zegt in Reporter Radio: "Steeds meer transportbedrijven hebben op hun terrein deze faciliteiten. Vaak gebruikt door chauffeurs uit andere landen dan Nederland, omdat die de reis naar huis niet kunnen betalen. Deze truckershotels zien er verschrikkelijk uit."

De truckershotels voldoen niet aan de doorsnee veiligheidseisen en hebben vaak ook geen vergunning. Edwin Atema van FNV: "We zien nu het bekende waterbedeffect, omdat er nieuwe uitwegen worden gevonden. Er worden chauffeurshotels geregeld met drie stapelbedden in een niet-geventileerd slaapkamertje."

Geen extra handhavers

In Nederland controleert de Inspectie Leefomgeving en Transport, de ILT, of vrachtwagenchauffeurs zich aan het verbod houden. Zo wordt geregeld gecontroleerd of de chauffeurs in het weekend in hun truck slapen.

Toch heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer in een debat 17 januari aangekondigd daar geen extra handhavers voor in te zetten. Het blijven 46 handhavers bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, de ILT.

Op de website van de ILT staan alleen cijfers van februari: “De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in februari 47 boetes uitgeschreven omdat chauffeurs hun verplichte wekelijkse rust in de vrachtauto hebben doorgebracht”. De andere maanden zijn nog niet bekend.

Chauffeurs moeten wachten op nieuwe regelgeving

Woensdag 4 juli stemde het Europees Parlement over voorstellen die het speelveld voor vrachtwagenchauffeurs eerlijker en gelijkwaardiger in Europa zouden moeten maken. Onder andere rij- en rusttijden en beveiligde parkeerplekken kwamen aan bod, maar helaas voor de chauffeurs zijn de plannen afgeketst en moeten alle betrokken partijen opnieuw naar de tekentafel. Voorlopig worden chauffeurs nog aan hun lot overgelaten.

Ster advertentie
Ster advertentie