‘Als je niet drinkt, doe je niet mee’
- Nieuws
- ‘Als je niet drinkt, doe je niet mee’
Volgens nieuw onderzoek drinkt 41 procent van de Nederlanders maximaal 1 glas alcohol per dag, zoals de Gezondheidsraad voorschrijft. Jacqueline van Lieshout drinkt al vier jaar geen druppel alcohol "Als je stopt met roken hangt iedereen de vlag uit, maar als je stopt met drinken dan moet je je verantwoorden."
Video niet beschikbaar
De Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken werken samen in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva). Volgens directeur Peter de Wolf is het niet zo dat de alcoholsector wil dat we het allemaal zomaar op een zuipen zetten:
"Volume is niet gelijk aan omzet. We hadden het net over een biertje van 7 euro, dat zou een mooie ambitie zijn. Het gaat ook om de kwaliteit die je biedt. Het scheelt of mensen een fles whisky van 20 euro kopen of een fles van 120 euro. Wij willen dat mensen echt genieten, dat is waar onze mensen met trots hun ambachtelijke producten voor maken. En dat mag ook minder."
'Doe niet zo moeilijk'
Voor Jacqueline van Lieshout is het al minder. Zij drinkt al vier jaar geen druppel alcohol en schreef er het boek Ontwijnen over. "Als je stopt met roken hangt iedereen de vlag uit, maar als je stopt met drinken dan vinden mensen dat toch wel erg vervelend. Dat moet je verantwoorden. Mensen vragen: 'hoezo dan niet? Je kunt er toch één nemen? Doe niet zo moeilijk.' En ook wel vriendinnen die zeiden: 'als je niet drinkt dan ga je niet mee vanavond’."Nu zijn we vier jaar verder en is er enorm veel veranderd volgens Van Lieshout. "Dat komt ook door Dry Januari en Ikpas en al die dingen."
Volgens gedragswetenschapper Rob Bovens van de Universiteit van Tilburg moeten we de aantallen die mensen aangeven te drinken wel met een korrel zout nemen. "Uit elk onderzoek blijkt weer dat je het aantal glazen met 1,5 à 2 kunt vermenigvuldigen wat mensen opgeven.” We hebben nog steeds 1800 alcoholdoden per jaar volgens de gedragswetenschapper.
Zelfs James Bond drinkt 0.0
Bovens vraagt zich af waarom dezelfde verpakking voor 0.0 bier wordt gebruikt als voor gewoon bier. "Wat je ziet op elk willekeurig feestje kinderen bedelen gewoon om een 0.0 flesje want dan zien ze er stoer uit en horen ze bij de volwassenen."
Volgens Peter de Wolf is de alcoholsector heel duidelijk geweest dat 0.0 voor 18+ is. "Heel veel marketingkracht vanuit de merken wordt in 0.0 gestopt. Denk aan James Bond die 0.0 drinkt. Het is niet voor niets zo groot geworden de afgelopen jaren. Dat heeft de overheid niet gedaan, dat hebben de merken zelf gedaan. Vroeger was je nog een sukkel als je een alcoholvrij biertje dronk. Dat is niet meer zo."
Luister hier het hele gesprek terug: