Cadeaubon gekregen? Online zijn ze vaak moeilijk in te leveren: 'Het kostte me 2,5 uur'
- Nieuws
- Cadeaubon gekregen? Online zijn ze vaak moeilijk in te leveren: 'Het kostte me 2,5 uur'
Mooie, gelikte cadeaubonnen met prachtige hotels, restaurants of uitjes erop. Veel mensen hebben er vast wel eens eentje gekregen voor hun verjaardag of als bedankje. Het cashen ervan blijkt echter regelmatig moeilijk: 48 procent van de cadeaubonnen wordt niet ingeleverd binnen zes maanden. Bestuurskundige Kirsten Verdel kan erover meepraten, vertelde ze in Geld of je leven.
Zijn cadeaubonnen wel een goed cadeau? (10 juni 2024) - Geld of je leven
De vader van bestuurskundige Kirsten Verdel, regelmatig te horen in onder andere het Nieuwsforum van NPO Radio 1, kreeg een hotelbon en een restaurantbon. Ze besloot hem te helpen met het verzilveren, omdat het niet lukte. Het lukte haar ook nauwelijks, vertelt ze: "Ze hebben het zo moeilijk mogelijk gemaakt. Je moet een account aanmaken en allerlei gegevens invoeren. Vervolgens heb je keuze uit 'honderden hotels', maar daarvan blijkt 90 procent in Spanje of Portugal te zitten en maar een paar Nederland", vertelt ze.
Omdat haar vader in Nederland wilde blijven, wilde hij daar iets boeken, maar dat was ook niet simpel: "Als je dan in Nederland zo’n hotel wil boeken, moet je bellen en vervolgens blijkt in de kleine lettertjes te staan dat je 35 euro per persoon per nacht bij moet betalen. Da’s 140 euro voor twee nachtjes… Vervolgens kun je niet in het weekend boeken, niet in vakanties…" Ook de restaurantbon had allerlei mitsen en maren: "Je moest bijvoorbeeld je drankjes nog apart bijbetalen."
Verdel was uiteindelijk 2,5 uur bezig. "De meeste mensen hebben hun computer al lang het raam uit gegooid…"
Meepraten over dit onderwerp? Dat kan op het platform DIT via deze link.
Komt vaker voor
Babs van der Staak van de Consumentenbond deed onderzoek naar de cadeaubonnen van Wonderbox – het bedrijf waar de bon van Verdel van was – en ook bonnen van andere bedrijven zoals Bongo en GiftForYou. "Wij kwamen precies dit soort problemen tegen: het aantal inleverlocaties valt tegen, er zit beperking aan de bonnen, er zijn extra kosten. Ze worden veel te rooskleurig voorgespiegeld met gelikte doosjes met mooie foto’s, maar in de praktijk valt het vies tegen.”
De Consumentenbond diende overigens een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen Wonderbox en Bongo.
'Het is zo bedoeld'
Verdel denkt dat het zo bedoeld is, omdat bedrijven er geld aan verdienen: "Ze willen voorkomen dat mensen uiteindelijk iets boeken. Ze hebben er baat bij om drempels op te werpen om die bonnen niet in te wisselen", zegt ze. Ze vindt dat de politiek in actie moet komen: "Er moeten sneller boetes en sancties uitgedeeld worden en bonnen moeten standaard te gelde kunnen worden gemaakt, dat je het geld op je rekening kunt krijgen."
Wonderbox ontkent overigens dat het opzettelijk is. In een reactie aan Geld of je leven laat het bedrijf weten: "Wonderbox biedt een lange geldigheid van 3 jaar en 3 maanden (wettelijk is 2 jaar) met nog een extra mogelijkheid tot verlenging van 6 maanden. Ons doel is iedereen ruim de tijd geven om zijn of haar belevenis te besteden en ervan te kunnen genieten." Daarnaast stelt het bedrijf al veel verbeteringen te hebben doorgevoerd. Ook werden enkele cadeaukaarten uit de handel genomen.
Op X deed Verdel overigens uitgebreid verslag van haar cadeaubonavontuur:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Geld of je leven
Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.