Geen Oranje-prullaria bij Lidl voor WK in Qatar. Gaat Albert Heijn volgen? 'Waarschijnlijk niet'
- Nieuws
- Geen Oranje-prullaria bij Lidl voor WK in Qatar. Gaat Albert Heijn volgen? 'Waarschijnlijk niet'
Supermarkt Lidl zal in Nederland geen acties organiseren rondom het WK in Qatar. De keten vindt het 'niet gepast', na alle mensenrechtenschendingen die rondom het toernooi hebben plaatsgevonden. De kans is echter klein dat andere supermarkten, zoals Albert Heijn gaan volgen, zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout in Geld of je Leven.
De stap van Lidl is bewonderenswaardig, vindt Van Oosterhout, maar ook wel makkelijk: "Ze zijn niet direct betrokken bij de KNVB en Albert Heijn bijvoorbeeld wel", zegt hij. Daarnaast stond Lidl sowieso al niet bekend om PR-acties rondom het Nederlands elftal, terwijl dat bij Albert Heijn en Jumbo wel geldt.
WK’s en EK’s zijn altijd een dankbaar moment voor supermarkten om uit te pakken: met wuppies, welpies, juichpakken, jurkjes, brulshirts, hoeden en toeters proberen supermarkten klanten te trekken. Het WK in Qatar gaat in dit opzicht echter hoe dan ook anders verlopen, denkt Van Oosterhout, omdat het geen zomerevenement is. Albert Heijn zal, zo denkt Van Oosterhout, inzetten op "het ondersteunen van het Nederlands elftal" en niet zo zeer op Qatar.
'Steengoed'
Desalniettemin is retail-expert Paul Moers onder de indruk van het besluit van de Lidl: "Ik vind het steengoed, een hele bijzondere stap. De raad van bestuur van Lidl wil meer aandacht voor people, planet en ook profit, maar in dit geval zien ze af van dat laatste", zegt hij.
Deze actie van Lidl kan de supermarkt miljoenen kosten, zegt Moers. WK’s zijn ‘ongelooflijk belangrijk’ voor supermarkten, stelt hij: "In 2010, toen haalde Nederland de finale, haalden supermarkten 72 miljoen extra omzet. In 2014, na de halve finale, 60 miljoen. Lidl heeft 11% marktaandeel, dus reken maar uit", zegt hij. "Het is blijkbaar de prijs die ze bereid zijn te betalen."
PR-technisch
Het kan Lidl echter ook wel wat opleveren, denkt Van Oosterhout. "Ik denk dat het PR-technisch een hele slimme zet is. Dat zie je aan de publiciteit van vandaag", zegt hij. Op lange termijn profiteert de supermarkt juist, denkt hij. "Dit statement van Lidl zou er ook toe kunnen leiden dat mensen zeggen: ik vind dit zo’n stoere stap, dat we voortaan ook bij Lidl gaan shoppen."
Toch is Lidl best een principiële supermarkt, vindt Moers. "Ze zijn helemaal niet bang om geld te verliezen. Denk maar eens aan het stoppen van de verkoop op sigaretten in 2021. Dat had helemaal niet gehoeven, daar hadden ze nog jaren mee kunnen wachten en het kost een hele klauw geld."
Geen reclamecampagne rondom WK voetbal voor Lidl
Video niet beschikbaar