Economie
EO

Geld terug bij het boodschappen doen? 'Mensen laten gratis geld liggen!'

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Geld terug bij het boodschappen doen? 'Mensen laten gratis geld liggen!'

Het leven wordt steeds duurder en dus zijn veel mensen hard op zoek naar manieren om geld te besparen. Sommige apps spelen daar handig op in, en zorgen dat consumenten na hun aankopen een gedeelte van het bedrag krijgen teruggestort op hun rekening. En dat kan soms honderden euro's per jaar schelen, vertelt Woolsocks-eigenaar Jochem van Engers in Geld of je leven.

Video niet beschikbaar

De app van Van Engers is een zogenaamde cashback app. Dat betekent dat je na aankoop van bepaalde producten een percentage van het aankoopbedrag terug krijgt gestort. En ook al klinkt dat te mooi om waar te zijn: volgens Van Engers is de reden simpel. "Een winkel is altijd op zoek naar betalende klanten. Daarvoor zijn ze bereid om een commissie te betalen aan bedrijven die de klanten aanleveren. Wij kiezen ervoor om dat geld grotendeels aan de klanten terug te geven, zodat ze zoveel mogelijk kunnen besparen."

Stapelkorting

De apps worden steeds populairder, merkt Minke van Kuijen. Ze is budgetblogger en blogt onder haar alter ego 'Gierige Gerda' over manieren om geld te besparen. Ze gebruikt al jaren cashback apps. Van Kuijen: "Het aanbod in de apps is enorm gegroeid. Je krijgt tegenwoordig over heel veel aankopen geld terug, soms zelfs over de korting in de winkel heen."

En in tijden van inflatie en prijsstijgingen zoekt men steeds naar de hoogste kortingen, vertelt van Kuijen. Van Engers haakt aan: "Soms scheelt met een paar cent, soms een paar euro per product op je boodschappen. Dat lijkt niet veel, maar dat tikt aan als je grote aankopen doet, zoals een vakantie, verzekering of internetabonnement. Dan kan het toch zijn dat je gratis geld laat liggen."

Toch zijn er ook kritische kanttekeningen te plaatsen. Waarom geeft een supermarkt de korting niet direct aan de klanten, maar gebeurt dat via zo'n app? Dat heeft met marketing te maken, vertelt Van Engers. "Als je aan elke klant korting aanbiedt, geeft je dat ook aan mensen die sowieso het product hadden gekocht. Op deze manier zijn wij in staat om veel gerichter kortingen aan te bieden aan klanten. Het kan bijvoorbeeld worden ingezet om klanten terug te lokken naar de winkel, als ze een tijdje niets hebben gekocht."

Privacy

Om gebruik te maken van de functies moet je bij sommige apps ook toestemming geven om je banktransacties in te laten zien. Is dat wel veilig? Van Engers is duidelijk: "We hebben een Europese licentie, die onder streng toezicht staat. Dat is volgens de laatste privacyregels helemaal afgeschermd. De info wordt door de app gebruikt om bijvoorbeeld aanbiedingen van jouw favoriete winkels te laten zien. Maar we kunnen niet letterlijk door de transacties bladeren."

Ook Van Kuijen maakt zich geen zorgen over het gebruik van haar gegevens: "Ik denk dat ik sowieso geen privacy heb als ik boodschappen doe. De supermarkten hebben camera's en via de klantenkaarten kunnen ze precies zien wat voor aankopen ik doe. En van mij mogen ze best weten dat ik een vrouw van 38 ben en waar ik mijn boodschappen haal."

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie