Accijnsverhoging van brandstof terugdraaien? 'Geen goed idee'
- Nieuws
- Accijnsverhoging van brandstof terugdraaien? 'Geen goed idee'
Leden van de ANWB maken zich zorgen over de stijgende brandstofprijzen. Een liter benzine kost nu 2 euro 30, en naar verwachting komt daar per 1 januari nog 21 cent accijns bovenop. De tijdelijke verlaging van de accijns -vanwege de energiecrisis- is dan weer voorbij. Uit onderzoek van de ANWB onder twaalfhonderd leden blijkt dat ruim een kwart door de huidige brandstofprijzen financieel in de knel komt. Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan VU in Amsterdam, en politiek verslaggever Roel Bolsius vertellen in Nieuws en Co.
Brandstofprijzen blijven maar stijgen
Video niet beschikbaar
Sinds de invasie in Oekraïne is er een tijdelijke accijnsverlaging ingevoerd. Deels is die al teruggedraaid, maar in fases. Vanaf 1 januari zou de hele verlaging teruggedraaid worden.
1,2 miljard euro
"Een meerderheid van de Tweede Kamer wil nu eigenlijk dat die verlaging toch wordt verlengd", aldus Bolsius. Er hangt alleen wel een prijskaartje aan, het zou ongeveer 1,2 miljard euro kosten. De VVD denkt bijvoorbeeld dat het voor aankomende jaar mogelijk is om dat te kunnen dekken, met geld dat dit jaar op de begroting stond maar om verschillende redenen toch niet is uitgegeven. Of het ook echt wordt tegengegaan is nog de vraag zegt Bolsius: "Volgende week zien we echt welke plannen erdoor komen, er zijn ook andere plannen die voor meer bestaanszekerheid moeten zorgen."
Hoogleraar Erik Verhoef snapt de beweegredenen van de partijen, maar vindt het geen goed idee om de accijnzen nog langer lager te houden dan wat het al zou moeten zijn. "Een alternatief zou zijn als je kijkt naar gericht inkomensbeleid", aldus Verhoef. Het is volgens hem logischer om te sleutelen aan de inkomens dan aan de prijzen. Vooral als het gaat om fossiele brandstoffen. "Op de lange termijn moeten we gewoon accepteren dat energie duurder gaat worden."
Belastingen verlagen
Het is volgens Verhoef beter om fundamenteel te kijken naar de inkomensverdeling. "Het is dan over het algemeen beter om het heel gericht te doen op die groepen waarvan men vindt dat die steun nodig hebben." Zodat je uiteindelijk de lage inkomens bevoordeeld. Bij dit specifieke plan profiteert iedereen ervan. "Dus als je begaan bent met de lage inkomens, zou ik zeggen: richt je beleid daar op. Dan hoef je niet voor hogere inkomens de auto goedkoper te houden." Een voorbeeld die Verhoef geeft is kijken naar de inkomensbelastingen. Bijvoorbeeld door de belastingen in de laagste schijf te verlagen. Verhoef ziet ook een goede toekomst voor het openbaar vervoer. "We zullen met zijn allen minder fossiele brandstof moeten gebruiken en energie wordt ook schaarser."
Opvallend is trouwens dat de VVD alleen met deze plannen komt en niet samen met de andere partijen uit het demissionaire kabinet. Volgens Bolsius is dat omdat de partijen al verder kijken tot naar de verkiezingen. Ook voor fundamentele oplossingen is het wachten tot na de verkiezingen.
Brandstof accijnzen
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.