Economie
AVROTROS

'De markt voor vliegtickets is zo rot als een mispel': 5 vragen over negatieve ticketprijs bij Ryanair

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'De markt voor vliegtickets is zo rot als een mispel': 5 vragen over negatieve ticketprijs bij Ryanair

Een enkeltje Eindhoven - Londen Stansted. Kosten: min 74 cent. Het stond er echt, toen journalist Ties Joosten van onderzoeksplatform Follow the Money op een ticketwebsite zocht. De Ryanair-vlucht kende op dat moment een negatieve ticketprijs. Geld toe, om in een vliegtuig te stappen. Hoe zit dat? Joosten geeft antwoord op 5 vragen in Blok&Toine.

Voor het eerst negatieve prijs vliegticket

1. Hoe is een vliegticketprijs opgebouwd?

Dat is een nogal complex spel. Dat wordt bepaald aan de hand van een algoritme waar allerlei data in wordt gestopt: de datum, welke dag van de week je vliegt, of het een feestdag is, of het vliegtuig al bijna vol. Dat bestaat uit duizenden factoren. Een luchtvaartmaatschappij heeft op ieder moment van de dag dan ook duizend verschillende prijzen op de markt staan.

2. Moeten die budgetmaatschappijen geen winst maken dan?

Ja, dat doen ze ook. Dat doen ze zelfs beter dan KLM. Ryanair heeft tot dusver nauwelijks staatssteun nodig gehad om de coronacrisis te overleven.

Winst maken doen ze door gebruik te maken van zwaktes in ons brein. We vallen voor dat spotgoedkope ticket, in dit geval zelfs met een paar cent toe. Maar in het vliegtuig word je doodgegooid met dure blikjes cola en parfum. En je moet bijbetalen voor van alles, overal verzinnen ze een toeslag voor. Tegen de tijd dat je in Londen bent heb je meer uitgegeven dan die 74 cent die je toekrijgt.

En misschien is deze negatieve ticketprijs ook wel een 'bewussie': mijn tweet genereert aandacht, nu op NPO Radio 1 gaat het erover. De topman van Ryanair, Michael O'Leary, snapt in ieder geval heel goed hoe ophef werkt...

3. Waarom is de dit jaar ingevoerde 'vliegtaks' van 7 euro per ticket niet de minimumprijs?

Het is vrij simpel: die vliegtaks, daarvan is de luchthaven de belastingplichtige. Die moet dus de vliegtaks per passagier betalen, en die rekent het door aan de luchtvaartmaatschappij, in dit geval Ryanair. Voor hen is het geen verplichting om die prijs door te rekenen aan de klant. Dus vandaar dat het geen minimumprijs is.

4. In hoeverre speelt corona mee in het aanbieden van dit soort prijzen?

Natuurlijk speelt dat mee. Het luchtverkeer is nogal altijd verminderd. Er zal overcapaciteit zijn. Ryanair heeft geen staatssteun gehad, in tegenstelling tot grote maatschappijen als Lufthansa en KLM. Er staat natuurlijk een 'oorlog' van jewelste op uitbreken in de luchtvaart. Dit is een van de eerste tekenen die je daarvan ziet.

Quote

Je kunt aan de volgende generatie niet verkopen dat je 74 cent toe kreeg voor het naar de knoppen helpen van het klimaat

onderzoeksjournalist Ties Joosten

5. Hoe ziet de toekomst eruit wat betreft ticketprijzen?

Dit is wat mij betreft een teken aan de wand dat die markt zo rot is als een mispel. Dit kan gewoon niet. Iedereen weet dat we met een klimaatprobleem te maken hebben, iedereen weet dat vliegen daar een gigantische bijdrage aan levert. En dat is volstrekt onverenigbaar met dit soort ticketprijzen. We weten allemaal dat beprijzing helpt: als je iets duurder maakt, gaan mensen het minder doen.

Heel veel vliegen is ongewenst gedrag. Je gaat het aan toekomstige generaties niet uitgelegd krijgen dat we het klimaat naar de knoppen hebben geholpen, en dat we daar van Ryanair 74 cent op toe kregen. Maar links of rechtsom gaat de wal een keer het schip keren.

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie