Verdubbeling aantal vliegtuigen verwacht: 'Luchtvaart gaat in sneltreinvaart door'
- Nieuws
- Verdubbeling aantal vliegtuigen verwacht: 'Luchtvaart gaat in sneltreinvaart door'
Vliegtuigbouwers verwachten dat het aantal bestellingen van vliegtuigen de komende jaren fors omhoog zal gaan. De grote bedrijven komen deze week bijeen op het Salon du Bourget, de belangrijkste internationale lucht- en ruimtevaartbeurs bij Parijs.
Video niet beschikbaar
Boeing denkt dat er over twintig jaar ruim 48.000 vliegtuigen in de lucht zijn, twee keer zo veel als nu. De berekeningen van Airbus komen iets lager uit, op 46.000. Dat is een enorme stijging, maar ook een reële verwachting, denkt Yteke de Jong, luchtvaartjournalist van de Telegraaf. Zij is aanwezig op de beurs.
"Ik kan het zelf ook bijna niet geloven: een verdubbeling", zegt ze in NOS Met het Oog op Morgen. "Ik heb al een paar keer gevraagd of dat wel klopt, ook gezien alle milieueisen die eraan zitten te komen. Maar men gaat nog steeds uit van de hogere aantallen."
Wereldwijd meer mensen met vermogen
De verwachte groei van het aantal toestellen ligt aan het feit dat de wereldbevolking ook verder blijft toenemen. Vooral in opkomende landen zullen meer mensen tot de middenklasse gaan behoren. Zij zullen dus ook vaker het vliegtuig nemen.
Dat is nu al terug te zien aan het aantal orders, zegt De Jong. "Ik zag een order met een Nederlands tintje: het Indiase Indigo bestelde 500 vliegtuigen. Die budget carrier wordt geleid door voormalig KLM-topman Pieter Elbers. Die stond helemaal te glimmen, want zijn recordorder in zijn tijd bij KLM was 100 stuks. Nu zijn het er dus 500 stuks."
Dat is ook niet gek, want de economie van India is enorm in opkomst. De verwachting is dat het over enkele jaren de derde economie van de wereld is. Dus is de vraag naar vluchten ook groot. "Elbers zegt dat het ook deels een inhaalvraag is, want de vloot van India is eigenlijk nog heel erg klein, als je die vergelijkt met het aantal inwoners."
Maar ook in bijvoorbeeld Saudi-Arabië zijn er grote plannen, ziet de luchtvaartjournalist. "Daar hebben ze net een nieuwe luchtvaartmaatschappij gelanceerd en gaan ze de komende jaren een vliegveld neerzetten dat twee keer zo groot is als Schiphol. Dus ja, iedereen in de luchtvaart gaat gewoon in een sneltreinvaart door."
Geen vliegschaamte
De vliegschaamte die er soms in Nederland is, speelt in de rest van de wereld totaal niet, merkt De Jong. "Nederland wordt echt gezien als ‘gekke Henkie’. Er is van oudsher heel veel respect voor Nederland in de luchtvaartsector, omdat Nederland een pionier was. Maar nu zegt iedereen: ‘Waarom zou je een fantastisch luchtvaartnetwerk om zeep helpen?’ Ik krijg daar ook heel veel vragen over van collega's en van CEO's van luchtvaartmaatschappijen uit de hele wereld. Zijn ze bij jullie in Nederland wel goed snik? Dat is een beetje de teneur."
Toch zal de sector een oplossing moeten vinden om de klimaatverandering aan pakken en aan de klimaatregels te voldoen. Innovaties zitten in de pijplijn, maar het duurt nog lang voordat die het daglicht zien, merkt De Jong op de luchtvaartbeurs.
Innovatie hard nodig
"Op dit moment bevindt de luchtvaartsector zich in een vrij rustige periode wat betreft innovatie. De topman van Qatar Airways heeft twee weken geleden gezegd dat het de luchtvaartsector niet gaat lukken om in 2050 klimaatneutraal te zijn met de huidige technieken. En dat is ook wel een beetje zo."
De komende jaren moet dus hard gewerkt worden aan die innovatie. "Bijvoorbeeld een waterstofvliegtuig, daar is Airbus ook mee bezig. Dat willen ze in de lucht hebben in 2035. Ze zeggen dat dat nog steeds gaat gebeuren, maar ik weet niet hoeveel mensen daar straks in passen. Misschien zijn het er 30 of 40. Dus het zal nog een hele tijd duren voordat dat echt van de grond komt."
Mondiale luchtvaartsector verwacht verdubbeling van het aantal vliegtuigen
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.