Economie
EO

Moeten 'misleidende' prijsvechters zoals Ryanair boete krijgen? 'Ticket vergelijken is niet te doen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Moeten 'misleidende' prijsvechters zoals Ryanair boete krijgen? 'Ticket vergelijken is niet te doen'

Prijsvechters als Ryanair en Easyjet krijgen miljoenenboetes opgelegd in Spanje omdat ze zaken als handbagage en stoelkeuze extra in rekening brengen. Is het een goede zaak om hier paal en perk aan te stellen? Babs van der Staak van de Consumentenbond vindt van wel: "Op dit moment is het heel ondoorzichtig", zegt ze in Dit is de Dag (EO).

Video niet beschikbaar

De regels zijn steeds lastiger te doorgronden, constateert Van der Staak. "Er zit steeds minder inbegrepen bij een vliegticket. Er zijn verschillende prijzen, afmetingen en regels. Ik denk dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien."

Ze wijst erop dat het heel ondoorzichtig wordt. "Bij elke luchtvaartmaatschappij zijn de regels weer anders. Dat zorgt er ook voor dat consumenten de ticketprijzen heel lastig kunnen vergelijken. Je kan wel de prijs van een basisticket vergelijken, maar bij de één komt dit er nog bij, bij de ander dat. Dat is gewoon niet te doen en je maakt het op die manier heel ingewikkeld voor consumenten."

Gewenning

Volgens Yteke de Jong, luchtvaartjournalist bij De Telegraaf, zijn de meeste mensen er gewoon aan gewend. "De meeste mensen vinden het prima om met Ryanair te vliegen. Ik heb nog nooit iemand gehoord dat hij toch maar niet gaat vliegen omdat hij zijn koffer apart moet afrekenen."

Volgens De de Jong brengen luchtvaartmaatschappijen nu extra kosten in rekening doordat de prijs van vliegtickets is gestegen door inflatie. "Door dingen als de rolkoffer of extra beenruimte apart in rekening te brengen, kunnen ze toch een lagere prijs laten zien." De geest krijg je niet terug in de fles, verwacht ze: "Ik hoorde dat er wel duizend tarieven in totaal zijn."

Consumenten weten dat irritatie bij vliegen met een prijsvechter hoort, maar dat wil niet zeggen dat ze er blij mee zijn, aldus Van der Staak. "86 procent van de mensen vindt dat een klein koffertje altijd inclusief zou moeten zijn. Zij vinden alleen een klein tasje wat onder de stoel past, te weinig."

Als consument moet je op zijn minst kunnen verwachten dat je een kleine koffer mee mag nemen zonder dat je hoeft bij te betalen, vindt ze.

Verdienmodel

Iemand die nog wel de bomen door het bos ziet bij het boeken van een ticket, is journalist en veelvlieger Eelco van de Heuvel. Maar voor de mensen die af en toe vliegen en zich er niet in verdiepen, is dat wel anders: "Zo heeft Ryanair vier tarieven, waarbij de soort bagage de ene keer wel en dan weer niet is inbegrepen."

Een voorbeeld: bij Ryanair moet je flink in de buidel tasten als je een geprinte boardingpas hebt: "Bij de twee goedkoopste tarieven moet je daar 55 euro voor aftikken. Ik vind het wel echt een verdienmodel." Toch gebeurt zoiets niet alleen bij de goedkope prijsvechters, voegt hij toe: "KLM doet dit soort dingen ook."

Ook helpt het om soms zelf even slim na te denken, zegt Van de Heuvel. "De prijzen kunnen onderling heel verschillend zijn. Bij KLM mag je 12 kilo aan boord meenemen. Stel dat de één niet zoveel heeft en de ander wel, kun je dat met z’n tweeën slim aanpakken."

Ster advertentie
Ster advertentie