'Hoe lichter de huidskleur, hoe sneller een sponsor voor een kind'
- Nieuws
- 'Hoe lichter de huidskleur, hoe sneller een sponsor voor een kind'
Hulporganisaties World Vision en Red een Kind stoppen met het tonen op hun website van foto’s van sponsorkinderen in ontwikkelingslanden. "We hebben onderzoek gedaan. Vooral meisjes werden sneller gekozen en ook huidskleur maakte uit: hoe lichter het kind, hoe sneller een sponsor", vertelt manager fundraising Simone Schoemaker van Red een Kind in Dit is de dag (EO).
Video niet beschikbaar
Tot voor kort kon je op de websites van de organisaties uitgebreid kiezen tussen kinderen op basis van een foto en een profiel. Koos je voor Desmond van 5 uit Ghana of Lucie van 10 uit Burkina Faso? Die kinderen staan met foto én naam online, te wachten op een donateur uit het rijke westen. Deze donateur betaalt vervolgens een maandelijks bedrag, waarmee voor het kind kan worden gezorgd.
Ongemakkelijk, vindt Schoemaker. "Zou je je eigen kinderen zo op een website willen hebben? Als je vindt dat alle kinderen even belangrijk zijn, moet je dat ook naleven|, zegt ze. "Je kunt die foto’s gewoon van een website halen en er van alles mee doen."
De organisaties gaan nu meer inzetten op 'co-creatie'. "We hebben gedacht: wat willen we bereiken? En dat is meer dan geld. We willen de wereld van de Afrikaanse landen waar wij werken, en de wereld van Nederland bij elkaar brengen. Red een Kind vraagt de gemeenschappen nu zelf om informatie aan te leveren. Daarbij zijn ook kinderen te zien, maar die zijn zelf uitgekozen.
Meepraten over dit onderwerp? Dat kan op het platform DIT via deze link.
Personalisering
Voor veel Nederlanders is het sponsormodel een populaire manier van geven. Donateurs vinden het fijn om een gezicht te krijgen bij het doel waar hun geld aan besteed wordt, zoals een sponsorkind. "Je personaliseert het een beetje: dat kind leeft daar, het bestaat echt, en het is niet dat je geld geeft waarvan je geen idee hebt wat er mee gebeurt," vertelt Albert Heller, die met zijn gezin vier kinderen ondersteunt. "Ik denk wel dat het eerlijke verhaal is, dat we dat geld niet hadden gegeven als het geen sponsorkind was."
Schoemaker houdt er dan ook rekening mee dat het met de nieuwe manier van fondsenwerven lastiger wordt om dezelfde bedragen op te halen. Maar ook als het minder geld oplevert wanneer sponsors niet meer voor een specifiek kind kunnen kiezen dat bij hen past, dan neemt ze dat voor lief. Ze vindt dat niet de gever, maar de belangen van de kinderen voorop moeten staan. "Je moet nadenken wat het beste past bij de waarden die je uitdraagt en de organisatie die je wilt zijn", vindt ze.
Voor organisaties die nog nadenken over hun manier van fondsenwerving, heeft Heller nog wel een alternatieve suggestie: de kinderen zelf de sponsor laten kiezen. "Dat vind ik een leuk idee", reageert Schoemaker.
Dit is een artikel uit Dit is de Dag (EO), dagelijks van 18.30 tot 19.00 op NPO Radio 1. Abonneer je in je favoriete podcastapp om niks te missen. Op het interactieve platform DIT kun je meepraten over het nieuws.