Economie
EO

Oud-reclameman keert zich tegen reclame: 'Het is een vloek geworden'

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Oud-reclameman keert zich tegen reclame: 'Het is een vloek geworden'

Reclame is overal: op social media, door de brievenbus, op tv en langs de weg. Het ergerde reclameman Paul ter Heyne zo dat hij besloot zijn carrière aan de wilgen te hangen. "Mensen hebben er de buik vol van", vertelt hij in Dit is de Dag.

Is reclame niet meer van deze tijd?

Video niet beschikbaar

Ter Heyne bracht onlangs een boek uit met de duidelijke titel 'Genoeg van reclame'. Reclames zijn niet alleen irritant, maar ook schadelijk, vindt hij. Hoewel hij vroeger zelf reclames maakte, zet hij zich nu af tegen het, in zijn woorden, manipuleren en verleiden van consumenten. "Als je een film kijkt wordt hij zes keer onderbroken met reclames. Het is een vloek geworden."

Na zijn carrière in de marketing werd Ter Heyne overigens publicist. Het liefst ziet hij het grootste deel van de reclame verdwijnen: "Zolang reclame niet manipulatief, schadelijk of misleidend is, vind ik het goed, maar de meeste reclame, bijvoorbeeld snoepreclames rondom kinderprogramma's, zijn gericht op schadelijke producten."

Positieve beïnvloeding

Reclameman Joeri Jansen is het niet eens met Ter Heyne. Dat reclame af en toe irritant of vervelend kan zijn, geeft hij wel toe, maar toch vindt hij dat geen goede reden om te stoppen met het maken van reclame. "Wat dat betreft, is het het kind met het badwater weggooien als we zeggen dat reclame moet verdwijnen."

We hebben reclames nodig om ons gedrag te kunnen veranderen, stelt Jansen. "Het vervult bepaald behoeftes, het verbindt en kan mensen positief beïnvloeden. Ik denk dat elke reclame verleiding zou moeten zijn, ook voor het goede gedrag. Bijvoorbeeld dat je geen alcohol drinkt in de auto of je gezond leeft.”

Portemonnee en milieu

Stoppen met reclame geeft meer voordelen, zegt Ter Heyne: het is goed voor onze portemonnee. "Wat denk je dat reclame kost? Die kosten worden doorberekend in de producten die je koopt. Parfum zou bijvoorbeeld zeventig procent goedkoper zijn als daar niet zoveel reclame voor zou worden gemaakt."

Reclame heeft daarnaast ook een grote invloed op ons consumptiegedrag, stelt hij: "Je koopt dingen die je anders niet zou kopen, dat zorgt voor overconsumptie en dat is slecht voor het klimaat en milieu."

Jansen stelt dat mensen zich te graag willen onderscheiden van mensen om hen heen om te kunnen stoppen met reclames. “Mensen geloven niet in reclame, maar tegelijk kopen ze wel merken die ze kennen. En die bekendheid, dat komt door reclame. We hebben reclame nodig om onze identiteit te kunnen bepalen.”

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie