Pas op: met deze vier trucs proberen bedrijven je te bespelen
- Nieuws
- Pas op: met deze vier trucs proberen bedrijven je te bespelen
Bedrijven passen steeds slimmere psychologische trucs toe om ons te verleiden tot aankopen, die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben. In haar nieuwe boek 'Geld speelt geen rol' roept econoom Erica Verdegaal consumenten op om er niet meer in te trappen. Ze sprak erover bij Geld of je leven.
Kopen is oorlog, zegt econoom Erica Verdegaal
Dat bedrijven de consument proberen te bespelen, is niet nieuw, maar sinds de digitalisering heeft het wel een groter effect op ons brein, stelt Verdegaal. "Ons brein is niet toegerust op de huidige consumptiemaatschappij." Via sociale media wordt de consument bespeeld, ondanks dat er meer consumentenbescherming is dan vroeger. "Dat helpt niet tegen het inzetten van emotie. Je hebzucht of angst worden vaak geactiveerd door trucjes."
Truc 1: Kuddegedrag
Een 'trucje' waar we allemaal intrappen is het vertonen van kuddegedrag. Bedrijven spelen daar heel makkelijk op in, stelt Verdegaal. "Bijvoorbeeld als ze zeggen dat ze er al tienduizenden verkocht hebben. Dan denkt de consument dat hij iets mist en er ook een moet hebben. We volgen blindelings de trends. Terwijl we eigenlijk alleen maar dingen zouden moeten doen en kopen waar we zelf echt gelukkig van worden."
Truc 2: Benjamin Franklin-effect
Verdegaal waarschuwt ook voor het zogeheten 'Benjamin Franklin-effect'. Wanneer mensen vragen of je iets voor hen wilt doen, ben je de volgende keer sneller geneigd weer iets voor hen te doen. "Bedrijven sturen daarom vaak enquêtes. Het zorgt voor engagement en zo zorgen ze ervoor dat je van dat bedrijf gaat houden."
Truc 3: Afprijzen
Via getallen bespelen bedrijven het publiek ook. "Wanneer bedrijven een product afprijzen, zijn we eerder geneigd het te kopen." Hoewel Verdegaal stelt dat iedereen daar intrapt, heeft ze wel een tip ertegen. "Je kan jezelf beter afvragen wat je voor het bedrag ook kan doen, of hoe lang je ervoor hebt moeten werken of sparen."
Truc 4: het IKEA-effect
Tot slot noemt Verdegaal ook nog het 'IKEA-effect'. Dat is het effect dat wanneer mensen zelf iets gedaan hebben, ze er meer waarde aan hechten. "Wanneer jij je muur schildert in je nieuwe huis, dan ben je daar jaren later nog steeds heel trots op. Je vindt het veel mooier, omdat je het zelf gedaan hebt. Bedrijven gebruiken dat ook. Bijvoorbeeld bij voedselpakketten, waar je nog 1 ingrediënt moet toevoegen. Je vindt het opeens veel lekkerder."
Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!