Economie
KRO-NCRV

Black Friday-'urgentiegevoel': 'Het brein wil verlies voorkomen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Black Friday-'urgentiegevoel': 'Het brein wil verlies voorkomen'

De banners met aanbiedingen zijn in grote hoeveelheden op winkelramen en -websites terug te vinden. En dat terwijl overconsumptie juist een grote impact heeft op ons klimaat. Maar waarom zwichten we dan toch veelal onder de marketingdruk van Black Friday? "Het brein wil een later verlies voorkomen", zegt Patrick Wessels, consumentenpsycholoog, bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

De verleiding is groots en door de vele advertenties word je constant op het fenomeen dat Black Friday heet gewezen. "Online is het het ergst", zegt psycholoog Wessels.

Neppe aanbiedingen

Als Black Friday expert bij Tweakers ziet Eric van Ballegoie een boel aanbiedingen voorbij komen, met name op tech-gebied. "De grote breedbeeld televisie's zijn het populairst, daarnaast doen de robotstofzuigers en telefoons het ook goed." Bij Tweakers houdt men bij welke techproducten in de aanbieding zijn en wat het prijsverschil is. Van Ballegoie vertelt dat er steeds minder 'nepdeals' de revue passeren. "Er is een betere regelgeving voor, waardoor er minder prijzen kunstmatig omhoog worden gegooid, om er vervolgens een korting op te kunnen plakken. Wel zijn er veel deals die je binnen de rest van het jaar ook wel kan scoren." Van Ballegoie stelt dat er een groot urgentiegevoel gecreëerd wordt door de 'Black Friday'-term.

Meedoen?

In de lingeriewinkel van Marjorie van de Velde in Katwijk aan zee is een wat kleinschaligere aanbieding te vinden. "Als kleine ondernemer koop je niet in op Black Friday", zegt Van de Velde. "Maar je wil wel meedoen." Peter Brouwer, binnenstadsmanager van Deventer, herkent dit verhaal en ziet in zijn stad dat een boel kleine ondernemers zich distantieren van het uit Amerika overgewaaide fenomeen. "Door niet mee te doen maak je ook een statement en de consument wordt steeds kritischer."

Uitstel van aankoop

"We draaien wel een grotere omzet, maar zien ook veel uitstel van koopgedrag", zegt Diederik Heinink, Persvoorlichter bij MediaMarkt. "Het is dan niet per se een extra consumptie, maar mensen wachten op het voordeel." Volgens Heinink is Black Friday een vraag vanuit de consument. "Als je niet meedoet, loop je een groot marktaandeel mis." Heinink vertelt dat de Black Friday periode opgerekt is tot meerdere dagen en zelfs weken. "Daardoor is het logistiek beter te regelen."

Breindebat

Consumentpsycholoog Wessels legt uit dat het brein constant bezig is verlies te voorkomen. "Het brein denkt dan dat je enorm bespaart wanneer je nú iets koopt. En dat zorgt voor veel aankopen tijdens Black Friday." Volgens Wessels is dit een mondiaal probleem. "Al wijzen wij er binnen onze cultuur elkaar vaak erop dat we van besparen houden."

Als laatste tipt Wessels nog extra online op te letten. "In de winkels kan er weinig gepersonaliseerd ingespeeld worden, maar online hebben adverteerders veel meer persoonlijke data ter beschikking. dus online nóg beter opletten op impulsaankopen!"

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie