Chinese elektrische auto’s steeds populairder, maar 'het zijn stofzuigers van data'
- Nieuws
- Chinese elektrische auto’s steeds populairder, maar 'het zijn stofzuigers van data'
Elektrische auto’s uit China zijn in opkomst. Veel mensen zullen nooit van Xpeng, BYD of NIO hebben gehoord, maar inmiddels is zo’n 10 procent van de verkochte elektrische auto’s in Europa afkomstig uit China. En dat brengt gevaren, zegt Han ten Broeke van brancheorganisatie BOVAG: "De EU moet daar echt rekening mee gaan houden."
Ten Broeke spreekt namens de auto-importeurs. In eerste instantie waren die sceptisch over de auto's, maar ze zien nu wel kansen.
Elektrische auto uit China verovert de wereld: moeten we daar blij mee zijn? (30 augustus 2023) - Geld of je leven
Elektrische auto’s worden gekscherend wel eens 'iPads op wielen' genoemd. Alle bewegingen kunnen worden geregistreerd. "Bij de producenten en fabrikanten staan grote stofzuigers die die data opzuigen. Daar hebben we in Europa een prachtige serie aan wetgeving voor geïntroduceerd, de Digital Services Act. Die kennen de Chinezen niet, dus die stofzuigers gaan gewoon door", zegt hij.
Volgens Ten Broeke komt de data die een auto levert 'wel degelijk op een Chinese server te staan'. "De bewegingen van mensen zijn echt wel interessante informatie. Het gedrag van mensen wordt vastgelegd." Hij vindt Nederlanders vaak naïef op dit punt.
Goedkoop
In China zijn elektrische auto’s erg populair. Meer dan de helft van de elektrische auto’s die worden verkocht, worden verkocht in China, vertelt Rico Luman, econoom bij ING. De auto’s zijn relatief goedkoop, omdat de markt zo groot is, aldus de econoom. "Ze hebben productievoordelen, zoals goedkope arbeid en ze lopen ook qua batterijen voor op producenten in de rest van de wereld. Ze zijn in staat om snel te ontwikkelen en op te schalen." 75 procent van de batterijen die verkocht worden komen uit China. "Dat is een groot voordeel."
Ook over de grens wil het land auto’s verkopen. Ten Broeke denkt dat dat wel gaat lukken, omdat China er echt op inzet: "De Chinezen hebben echt een duidelijke keuze gemaakt. Bij de wat grotere auto’s, waar mensen vooral naar prijs kijken, daar kunnen de Chinezen de markt betreden", denkt hij. Hij Ten Broeke verwacht dat in 2030 tien procent van de verkochte auto’s in Nederland uit China komen. Hij vergelijkt het met de opkomst van auto’s uit Zuid-Korea – Hyundai en Kia – waarvan de verkoop dat de afgelopen ook flink is toegenomen.
Op andere gebieden namen Europese landen al stappen tegen Chinese bedrijven: in 2021 schrapte Nederland het merk Huawei uit de kern van telecomnetwerken. De EU overweegt verdere stappen tegen dit merk.
Gaan Chinese elektrische auto's de Europese markt veroveren?
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.